onsdag 23 oktober 2013

Höstlov!

Lika glad som min glada slev, inköpt på Karis Höstmarknad för två veckor sedan på lördag, har jag varit nu på höstlovet när jag har haft tid för egna nöjen (och nackspärr - duktiga lärare sköter sådant på loven)! Speciellt mycket bakning och matlagning hade jag faktiskt tid med då. Sen har det varit svårt att hitta tid att blogga igen när jobbet åter började...



Först blev det chokladkex och bullakrans då svärföräldrarna var på besök! Det var det min glada slev var i farten med på första bilden....



Det blev också vitchokladpannacotta enligt ett nytt pirkka-recept - jag bytte bara ut hallonen mot jordgubbarna som jag redan hade i frysen.

Lägg också märket till den fina vedkorgen i bakgrunden! Den är nämligen en del av "bröllopsleken" som framkommit här på bloggen tidigare: Augusti- och september -månadsuppgifterna som tilldelades gästerna var väl utförda, så vi såg ju med spänning fram emot oktober också... Då var det meningen att styvmor skulle komma och kratta, något hon såg mycket fram emot :p, men det behövdes inte så far min tog sin uppgift lite tidigare och hämtade en välfylld fin vedkorg åt oss - precis en sådan modell jag önskat mig men inte köpt eftersom jag visste om uppgiften redan vid det laget - och att pappa var ivrig! :) Mycket trevligt besök, också utöver pannacotta och vedkorg! :)

Nu får vi hoppas att snön smält i mars så styvmor kan komma och kratta då, när det egentligen skulle vara pappas tur att utför uppgiften...


Avslutningsvis ännu flera bilderde läckerheter vi avnjutit under de avkopplande dagarna på höstlovet:

1: Varm smörgås! Simpelt (så man kan fortsätta vara avslappnad) men ändå gott och festligt! Lägg också märke till de fina blommorna jag har på bordet - styvmor hämtade!

2: Pasta - allt tycks ha varit enkelt och gott detta lov! Pasta carbonara är godare ju simplare du gör den, har vi märkt! Här testar vi vårt nya rivjärn som införskaffades i Åbo för några veckor sedan - perfekt när man vill riva lite parmesan över tallriken som en avslutande touch.

3: Kex, vin, ost, brasa, spännande mordgåtor i tv - blir en kväll bättre än så?

Inga kommentarer: