onsdag 1 januari 2014

Gott nytt år!


Det nya året invigdes på Aspen, i goda vänners lag med mycket skratt - och mycket gott att äta.




Vi serverade bland annat pizzasnurror, tortillabitar och croissanter - recept hittas i Lindas Favoritrecept / Flera Favoriter






Dessutom gjorde vi corndogs! Vi friterade helt enkelt 30 skinnfria knackkorvar som vi doppat i en smet bestående av: 2½ dl vetemjöl, 2½ dl maizena, 2 msk socker, 2 tsk bakpulver, ½ tsk salt, 2½ dl mjölk och ett ägg (blanda de torra ingredienserna först och tillsätt sedan mjölk och ägg). Sedan stoppade vi grillspett i dem - tadaa! 



Detta serverade vi med hemgjord majjonnäs och ketchup!

Majonnäsen gjorde vi enligt detta recept, men bytte ut koriander mot timjan (koriander = usch). Vi lärde oss också vikten av att äggen och oljan har samma temperatur.... Viktigt!

Ketchupen gjorde vi enligt detta recept. Där lärde vi oss att det finns vit balsamico, som säkert hade påverkat färgen, men den är fin - och god, också med "vanlig" balsamico.

Personligen brukar jag inte vara förtjust i varken ketchup eller majonnäs, men hemgjord är som vanligt bäst

Under kvällens gång upptäckte jag att jag tydligen är allergisk för hyacinter (som ni ser på bild till vänster). Jag blev plötsligt väldigt väldigt hes. Nu är den utslängd - haha - trots att den är fin. 
En liten dessert behövs naturligtvis också. Det blev franska chokladmaränger (som jag ju gjort förut [1] [2]) och lite julgodis vi hade kvar - samt lite drinkar - Irish coffee och Cosmopolitan (som jag ju också gjorde här om dagen) - recept till båda drinkarna finns också i Lindas Favoritrecept / Flera Favoriter. (Fenomenala kokböcker det där!)

Men nu var det slut på det söta, för jag tar vit januari, dvs sötsaksfri månad, i år igen. Behövs, som vanligt, efter allt julgodis. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för allt gott igår! Jag har nu recepten oxo själv som jag ska absolut laga nångång :)