söndag 19 januari 2014

Ljuvliga Lediga Lördag

Efter en tur på stan, denna ljuvliga, lediga lördag, fortsätter dagen med att lite fräscha upp kunskaperna vad gäller manglande. Vi skall nämligen ta upp det i hussan snart. Till min glädje (åter)upptäcker jag att det faktiskt är stor skillnad att mangla lakan jämfört med att bara vika dem, inte bara till utseende, utan också vad gäller utrymmet lakan och dylikt tar på hyllorna (lakanen och dukarna jag hade med tog upp ungefär 1/3 -del så mycket utrymme efter manglandet, kanske t.o.m. 1/4 -del) + att de ska hålla bättre. Blev lite sugen på att skaffa mangel, faktiskt. 

Till lärare dög naturligtvis inte vem som helst, jag hade turen att bli skolad av en person som själv blivit upplärd av en husa på Svartå Slott! Inte illa må jag säga! ...dvs mamma visade mig, som lärt sig av mommo min... 

...detta betyder faktiskt att jag inte var ledig denna lördag. Jag jobbade ju - förberedde lektioner. Men på ett ganska trevligt sätt ändå.


Man blir hungrig av att jobba! Vad passar inte då bättre än tortillas, iaf om mamma och jag får bestämma. (Det eller risotto, hör väl till det vanliga.) Lika gott som vanligt! Man kan helt enkelt inte äta tortillas för ofta - även om somliga familjemedlemmar kan ha annan åsikt....


Vad är väl en ledig lördag utan stickning? 
På den översta bilden visar mamma stolt upp några av sina senaste projekt - jätte fina så jag visar dem också gärna! Den lila tröjan är ett drops-mönster ni hittar här, och mönstret till den fina dynan styvfar fick till julklapp hittar ni i Moda 9/2013.

Som den härliga lördag det var, hade vi rea-handlat lite garn tidigare på morgonen. Sandnes Garn slutar tillverkas så det är därför rea på det - åtminstone hos Pirjon Lanka

För övrigt fortsatte faktiskt jobbandet, då vi såg på några filmsnuttar jag har eller har tänkt visa åt eleverna medan vi stickade. Så, igen, trevligt jobb, men jobb som måste göras likaså.


Det är denna tröja, som ni ser ovan, som är mitt senaste projekt - mönstret hittat i senaste moda, dvs 1/2014. Min senaste tröja är varm, ja visst, men jag behöv flera varma tröjor - jag kommer ju att frysa varje dag framöver enligt väderleksrapporten. Denna tröja blir stickad med nästan lika tjocka stickor, 7 mm, men lite elegantare och kvinnligare. 

Garnet är Sandnes Alfa och jag är super-förtjust i den blek-gröna färgen! Kanterna ska jag virka i rosa. Jag tog de sista nystanen i den här färgen (hahaa), men det finns många många andra ljuvliga färger kvar. 


Kvällen fortsatte med film- och fotovisning hos far. Mest bilder och film från deras Afrika-resa nyligen, men också mycket annat! ...och där fortsatte förstås också stickandet i gott sällskap av min stickande styvmor... Stickning och film är en superb kombination!

Inga kommentarer: