söndag 2 februari 2014

En 3-rätters!



...Januari-månads bröllops-uppgift blev lite annorlunda (se augusti, september, oktober, november och december) än tidigare. Egentligen var uppgiften att vi skulle få en snölykta byggd på vår gård, men vädret har ju inte riktigt tillåtit - först var vi utan snö, och nu har vi minsann snö så det räcker (skottade snö i en timme idag!), men det är så kallt... Så här den 1:a februari gjorde jag en snölykta i alla fall, värmde snöbollarna med mina händer, men ändå...

DÄREMOT var situationen faktiskt helt omvänd - vi hade en bröllopsuppgift att utföra. Vi var ju nämligen bröllopsgäster också i somras, och fick en uppgift där! Vi skulle bjuda på en 3-rätters middag som vi skulle tillreda tillsammans med brudparet - vi satsade dock på att förbereda på förhand så att vi alla kunde njuta av kvällen.




Till förrätt serverade vi Batatsoppa och batattunnbröd. Bådadera råkar vara pirkka-recept - följ länkarna.
Istället för kokosmjölk använde vi färskost med apelsin-smak till soppan, men tunnbrödet bakade vi helt enligt receptet. Det går lätt att tillreda, men har mycket smak. Soppan har vi lagat ofta här hemma, jätte gott!






Till varmrätt valde vi att servera Tagliatelle med marinara-sås och älgfärsbiffar!  Festligt och lite extra i-och-med älgfärsen istället för "vanligt" nötkött samtidigt som det gick bra att förbereda tidigare så att vi hade allt klart i tid på fredagkväll trots att vi inte hade så många timmar på oss efter jobbet. (Planering är a och o!) Tur med jägare (styvfar denna gång) i familjen!




Desserten är jag särskilt nöjd med. Chokladfondant med mascarponeglass, romsås och bär. Receptet kommer från Halv åtta hos mig -kokboken (den första), men alla de recepten, inklusive detta, finns förstås på recept.nu.

Även detta förberedde vi dagen innan. Fondantsmeten satte jag färdigt i smorda formar - det visade sig att det därför behövde aningen längre tid i ugnen, men det var ju inget problem. Och glassen gjorde jag förstås också dagen innan. Såsen serverade jag däremot á la minut så att den var varm till de frysta bären.

Inga kommentarer: