söndag 30 mars 2014

Vårstädning!


Denna helg har det ordnats och putsats i alla hörn i mitt kära Aspen! Jag har haft diverse projekt inomhus (och lite utomhus) - och maken tvärtom! Störst skillnad syns för tillfället i hjälpköket. Jag har tvättat alla fönster i hela huset (och det är inte några det!), men de flesta rum har fått nöja sig med samma gardiner som förut - men inte här! Förutom fönstertvättandet så sydde jag nya gardiner - tyget har väntat i skåpet (som jag också redde upp!) redan länge. Dessutom sydde jag ett skynke ett dölja köksstegar, fat, tomflaskor och diverse fulheter (men nödvändigheter) under bordet.

I äkta "before-and-after" -anda tog jag förstås before-fotot innan jag strök och plockat undan tvätten - men det hade nog inte behövts för jag tycker effekten syns så väl ändå! Och vad jag gillar färgerna i tyget! Nu blir jag riktigt glad när jag går in i hjälpköket!


En del av smyckena har jag gjort själv, en del har bl.a. mamma gjort, en del är köpta.
När jag tänker efter så finns det faktiskt där några handarbeten jag inte visat här.... :)
(Bra att det inte är idétorka på bloggen, antar jag.)

Också garderoben har blivit lite uppiffad! Här städas det alltså också i gömmorna, hjälpkök och garderober, som de flesta inte ens skulle se - ifall jag inte skulle sätta upp bilder här på bloggen alltså. I Kauneimmat kevät askartelut fick jag denna idé att hjälpa mig organisera en del av mina örgängen med hjälp av en (eller två) gammal fotoram och virkade spetsdukar. Allt vad jag behövde hittade i andra gömmor i huset (stort hus!).

I garderoben ryms ju som ni ser - och sett förut - också mitt sminkbord och en hel del smyckeskrin och andra -anordningar från förut.... Misstänker nästan jag är lite fåfäng när jag ser detta... Men i alla fall är det organiserat och en fröjd för ögat!

I tidningen jag nämnde finns för övrigt en hel del annat skoj, speciellt inför påsken (jag planerar bli lika fanatisk då som jag blev till alla hjärtans dag - you wait and see). T.ex. dessa kaniner som också Made By Niina upptäckt. Det, och mera påskpyssel där till, finns för övrigt tillgängligt hos drops på nätet.



Jag nämnde tidigare att jag fyndat både på loppis och på ikea på sistone. Här tänkte jag visa några av loppisfynden vi gjort. En serveringsvagn köpte vi i ett loppis i Billnäs (minns inte vad det heter, men vi har ofta fyndat där!). Praktiskt när det kommer gäster, när man vill äta framför tv:n, eller om man har sjukt i halsen och dricker té jämt och ständigt och det är för ansträngande att sträcka sig till något bord längre bort. Det sistnämnda var hur idén kom till, men som ni märker finns det flera anledningar.

På den nedre bilden syns min puff, fotpall - eller vad det nu heter. Det fantastiska med den är att den är ihålig, och i den ryms alla mina pågående handarbetsprojekt så att det ser snyggare ut! Jag har förstås alltid försökt "plocka upp efter mig", jag gillar ordning, men det har inte varit så praktiskt förut, och liksom "blivit" ibland. Min stickning är oftast i gång, som ni förstår... Men här är det så lätt att bara lyfta på locket och plocka upp den!

Med det sagt, jag gillar min puff och är annars skitnöjd, måste jag ändå nämna att jag är lite besviken på den som sålde den åt mig via huuto.net. Den är nämligen söndrig på insidan. Inte så farligt att man inte kan fixa, men till det priset (30 euro) kunde den för det första varit hel, och för det andra kunde hon nämnt det så att jag inte skulle blivit negativt överraskad när jag öppnade paketet.

Planen är att jag ska fixa lite på den gamla grå puffen så den får samma fina färg som min nya puff. Mera handarbetsprojekt på gång alltså. Kul!


Sist men inte minst: köket! På första bilden syns en av kryddhyllorna! Jag har nyligen fyndat lite nya porslinsburkar att ha salt, socker etc i. Jag har haft större gammal-dags porslinsburkar (se hur min kryddhylla så ut för ganska länge sen här)  till det förut, men det var inte praktiskt med så stora burkar - och i köket skall det framför allt vara praktiskt (men en och annan fin burk skadar ju inte.....). Detta blir super - jag känner hur det spritter i fingrarna som vill baka och laga mat! (Och jag fick en antydan om att scones kunde vara på sin plats ikväll - så jag har chansen att ta tillfället i akt!)

Dessutom, till ikea-fynden: Nya kökshanddukar och ett stort fint fruktfat. Tänk vad lite det behövs för att göra en glad!

...några fynd har inte fastnat på bild ännu, skålar både från loppis och ikea t.ex., men bara de kommer i användning så.... :)


Inga kommentarer: