tisdag 15 april 2014

Även en vissen blomma kan vara god

På bilden ses också franska chokladmaränger.
Även de gjorde jag första gången 2010, då till min födelsedag.

Super goda också de! :)
I det allra första inlägget på min blogg (om bortser från inlägget där jag introducerar bloggen), för länge sedan år 2010, gjorde jag choklad-cheesecake brownies. Då studerade jag på PF för att bli lärare, och kockade i det lilla köket med begränsad utrustning i min tillfälliga lägenhet.

Nu, fyra år och 537 inlägg senare, i mitt fina kök i mitt fina hus (som färdig lärare som dessutom hunnit arbeta några år - fru har jag också hunnit bli) har jag bakat samma rutor igen enligt samma recept (som går att läsa i nämnda inlägg)! Cirkeln är sluten? (Nädå, än hittar jag väl nya recept att pröva på?)

Dessutom dekorerade jag rutorna med sockermassa och "blom-formar" som jag köpt på helgens mässa. Blommorna blev jätte fina, jag var hur nöjd som helst - men uppenbarligen måste jag lite akta hur jag använder dylik dekor, för blommorna hann tyvärr vissna rejält innan rutorna serverades. Lyckligtvis var de lika goda i alla fall - det skall nog inte dröja fyra år innan jag använder detta recept nästa gång! 

Det låter kanske som ett bra ordspråk, tänker jag: Även en vissen blomma kan vara god! Typ, finns något positivt med allt? När en dörr stängs öppnas en ny? Hoppet lever?

Och därmed fortsätter namnsdagsfirandet förhoppningsvis. Jag misstänker det vankas tortillas än ikväll!

PS! När jag tittade på äldre namnsdagsinlägg (ja, i vår familj brukar vi fira namnsdag - firas det som firas kan!) så konstaterade jag att det var till min namnsdag för två år sedan som jag fick min första tékanna. Tänk som det har urartat; jag tänker t.ex. på alla mina tévärmare.... Té är bra! Tévärmare är kul. Té är "det nya vinet" (läs - finska dock).

Inga kommentarer: