söndag 6 april 2014

*Kan själv*


Ikväll var vi sugna på något gott, något annat än smörgås. Rostat bröd kändes inte så frestande, och så mycket annat hittade vi inte i skåpen.

Så kom jag på att jag har ett recept på tortillaskal jag borde testa innan jag behöver det i skolan! Sagt och gjort, på nolltid hade jag gjort egna hemgjorda tortillaskal! Söndagkvällen var räddad!

Vi gjorde så här: Vi blandade 2 dl mjöl och ½ dl maizena (egentligen skall det vara majsmjöl, inte majsstärkelse, men vi tog som sagt vad vi hittade i skåpen) och tillsatte 1 dl vatten och 1½ msk olja. Blandade väl, delade degen i 4 delar som vi rullade till bollar och kavlade tunnt, tunnt. Stekte i en stekpanna och tadaa! Hur snabbt, enkelt och gott som helst! Vi behövde inte fara till butiken, allt fanns i skåpen hemma. Jag gjorde en quesadilla med kalkonpålägg, och maken gjorde en tortilla med bl.a. salami.

Tidigare har vi också gjort franskisar själv. Det är redan några veckor sedan vi det här laget, sen vi köpte vår "franskis-maskin", dvs en maskin (som säkert heter något annat) som man gör "stickor" av vilken rotfrukt som helst.

Egentligen ska ju potatisen sedan friteras, men vi har prövat både på att råsteka i lite fett, eller koka först och sedan steka, och bådadera har varit väldigt lyckat! ....lätt är det också att skriva ut "ett gammalt tidningsblad" att linda in franskisarna i, efter att ha googlat, för en ännu festligare touch.

Recept till hemgjorda hamburgerbröd finns i Flera Favoriter, och majonnäsen hittar ni i ett tidigare inlägg. Så är måltiden komplett, och plötsligt när allt är gjort hemma, utan att man använder för mycket fett, så känns franskis och hamburgare eller tortillas inte alls som skräp- eller snabbmat... (Man kan ju använda lite grövre mjöl etc dessutom för att göra ännu hälsosammare.)

1 kommentar:

*Jenny* sa...

Här är länk till gårdagens mat ifall det inte kommer upp på bloggen :) http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/131653-broileri-juustonachot