söndag 20 april 2014

Kaninmat

Naturligtvis har jag inte bara handarbetat till påsk, som sett ur de senaste inläggen [1] [2] - jag har också bakat! Ja, påskmaten sågs förstås också i det senaste inlägget. Vi fick besök igår, så då fick jag tillfälle att plocka fram lite smått och gott....

Jag passade också på att testa "skiftande dukning" som variation, dvs alla fick unika koppar som egentligen inte matchar men därför gör det ändå - det brukar de ju göra i alla inredningsprogram och dylikt tycker jag....  Den gröna koppen i förgrunden är ett nytt loppisfynd (det är för övrigt äggskålen också!), och koppen mitt emot är arvegods. Koppen bredvid arvegodset är inhandlad i anttila vill jag minnas, för många år sedan, och koppen mitt emot den är ett äldre loppisfynd och present....





Kaninsemlor har ju blivit något av en tradition vid det här laget (2010) (2013), och de lagades även i år. Naturligtvis är det i övrigt receptet för morotssemlor jag använt, det är mest populärt här i huset... :)


Nya recept i år är lätt pascha och stekta ägg -kex.

Traditionell pascha tar ju ganska länge att göra, och innehåller egentligen också bl.a. russin som jag inte är så förtjust i, men till min snabba röra blandade jag bara: 1 brk kvarg, 1 dl vispad grädde, ½ dl apelsinmarmelan, ½ msk vaniljsocker, 4 msk mald mandel och 1 msk socker. Lika gott som snabbgjort!

Idéen till kexen har jag fått från kotivinkki, se här, men jag plockade ut endast de orange godisarna i hopp om att de skulle likna stekta ägg. Det lyckades väl så där, men påskigt, fräscht och gott är det i alla fall.

Inga kommentarer: