söndag 11 maj 2014

Glad morsdag!

Igår hade jag både mamma och svärmor på lunch, var det bjöds på nässelplättar med svamp- och skinkfyllning. Inte nog med att det var super gott, det känns som en underdrift att vi hade det väldigt trevligt tillsammans. En perfekt inledning på morsdagsfirandet; avslappnande, roligt, gott - och jag fick tillfälle att lite visa att de lärt upp mig väl; svärmor hjälpte mig nämligen plocka nässlor hos henne tidigare i veckan och det var hon som gav mig just detta recept, och mamma har erfarenhet av att använda nässlor i matlagning; det blev några telefonsamtal....

Detta är förstås ett uns av en bråkdel av vad jag lärt mig, speciellt av mamma. Så är det väl, att gör jag något bra, så är det för att jag är uppfostrad så. En sak jag lärt mig är i alla fall att vara tacksam för vad jag har, bl.a. tacksam för alla fina människor i mitt liv, mammor (och alla andra).

Jag bifogar bifogar receptet på detta som ett smakprov ur min "samlingkokbok" jag nämnde tidigare, längr ner.  Då jag gjorde nässelplättarna utgick jag från receptet jag använt till spenat- och morotsplättar, som jag delat med mig av tidigare, men jag bytte förstås ut morot/spenat mot en liter förvällda nässlor (1 liter som färska!).

Gott var det med nässelplättar! Och nyttigt ska det ju vara, och kul med ingredienser som växer så nära i knutarna (bokstavligen, nästa gång ska ja plocka på egen backa.)


Dessert måste man ju också ha, helst med choklad! :) Jag kunde inte bestämma mig om jag skulle göra sachertårta (men det kändes lite mäktigt för 3 personer) eller rulltårta (men det kändes lite tråkigt) - så resultatet blev en sacher-inspirerad rulltårta! Jag gjorde helt enkelt en choklad-rulltårta som jag fyllde med 200 g aprikossylt, 1 dl vispad grädde, och 1 dl kvarg. Sen hällde jag en chokladsås gjord på hushållschoklad och vispgrädde över. Mm vad det var gott...

Medan vi njöt av desserten och av varandras sällskap, kikade vi lite på foton; båda av mig som liten (det är de albumarna som ses på bilden) och av brorsbarnen [1] [2] i Sverige. Som sagt, väldigt trevligt, vi konstaterade omgående att detta ska vi göra om!

Idag fortsätter naturligtvis morsdagsfirandet. Jag ska fara till brasseriet (kusinens restaurang, de gjorde bl.a. den enormt goda maten till vårt bröllop så jag har höga förhoppningar!) med mamma & co, och det ska visst bli morsdagsmiddag här på Aspen också.

Nedan kommer ett smakprov ur min receptsamling; mera komprimerad än förut. Både rulltortor och crepes kan göras med oändliga alternativ och man behöv inte tydliga recept på allt, men lite idéer är ju trevligt - tycker jag. Något att utgå ifrån. Jag gjorde alltså skink-(svamp) fyllningen denna gång till crepesen.

Inga kommentarer: