tisdag 6 maj 2014

No Diet Day

Idag firar vi anti-bantningsdagen, en dag med lite seriösare bakgrund än många av de mat-dagar vi nuförtiden firar (läs mera här). Det med rätta - det är nog för mycket fokus på hur man ser ut och många som har onödigt mycket krav på sig själv och sin kropp. Andra sidan av myntet är förstås att många äter allt för ohälsosamt och motionerar för lite, men det tar vi en annan gång. Idag fokuserar vi på att inte banta, dvs äta vad vi vill för att det är gott och struntar i kalorierna!

Vilken perfekt dag att visa de goda toffé-trianglarna jag gjorde på helgen, än en gång enligt recept av kotivinkki. Den här gången har de inte satt receptet på nätet, men det har någon annan gjort. ...jag var tvungen att ändra lite på proportionerna i receptet, för jag kommer aldrig att klara av att köpa en just en omar-påse och inte "smaka" lite före jag bakar - de som känner mig vet... Men kexburken fyllde jag i alla fall - men det minskar, de är enormt supergoda! Verkligen, ett av de bästa kex-recepten helt klart! Med min 2/3 -dels smet gjorde ja ca 8 "stora" kex, som jag sedan skar i sektorer efter att de gräddats. Jag använde för övrigt också mandelflarn istället för mandelkross - och ingen kokos.

Ni ser också jag piffat till mitt kök med mera handarbeten? Jag har virkat en flaskvärmare enligt vas-värmar-mönstret från Suuri Käsityölehti 3/2014. Jag har också pyntat min praktiska, men ack så tråkiga ikea-burk med fult grått plastlock med en egen variant av spetsduk med gummiband vilket blev, kan man säga lockvärmare? Mycket finare så, ombonat! :)

Åter en gång, lite bonusbilder:

Vi äter (för) sällan fisk, men nu i helgen var det dags:
Lax med vitvinssmörsås, recept enligt Flera Favoriter.
Vitt vin och smör, alltså. Passar utmärkt också när man vill anti-banta. 

Chokladmousse-experiment!
Tidigare på helgen gjorde vi chokladmousse med konjak enligt Flera Favoriter.
Detta bevisar att man kan lämna bort de vispade äggvitorna, och ha konjaken på sidan - och det är lika gott för det!
Även detta ett mycket anti-bantningsvänligt recept. ;)

....de här virkade underlagen har för övrigt varit mycket använda märker jag! De syns på foto både här (2 foton), här (3 foton)  och där. De pryder verkligen tycker jag!

Inga kommentarer: