söndag 20 juli 2014

Trädgårdens skatter


Äntligen har vi kommit igång med vårt trädgårdsfixas som jag har hänvisade till också i senaste inlägg. Vi har skrapat rent och satt på fin mylla på gården, börjat plantera lite smått - och igår var jag på hallonjakt. Det har varit en lada  på vår kulle förut, och därför har vi också en fin gammal brobrygga av sten... Runt den finns det massor med hallonsnår, som tyvärr varit intäckta av diverse andra växter och småträd.... Jag fick äntligen bl.a. användning av min rosa såg jag fick till födelsedagen ifjol (nästan exakt ett år sen alltså) - och mina rosa trädgårdshandskar med texten "garden girl" och fick rätt så bra resultat.... (Maken har kanske mera verktyg, men mina är rosa - hihi.) Brokistan syns bättre och hallonbuskarna är lätttillgängligare! ...det finns hur mycket hallonbuskar som helst, bara jag har tid att plocka fram mera, 3+ timmar höll jag på igår och fick fram en hel del. Det var värt att bli bränd på nässlor, stucken av diverse odjur och att jag nu har ränder på bena efter gummistövlarna - tydligen kan jag få lite färg utan att bli prickig iaf. Det kan nog hända jag fortsätter senare....


Hoppas hallonsnåren får mera kraft när de fått mera ljus och utrymme... Lite bär finns redan, och man ser att mera är på kommande.... Plockade iaf så mycket att jag fick lite till min morgonsmoothie. :)

Smoothien fotograferade jag här med mina luktärter, som är så fina... Luktärter gör mig så glad; dels får de mig att tänka på mitt bröllop, då jag hade luktärter i brudbuketten (precis som svärmor min också hade), dels minns jag att jag ofta fick en liten bukett av luktärter till mina namnsdagar (de mellersta namnen mina, Maria & Elvira, som firas i slutet av maj och början av juni) när jag var liten...

På tal om bröllop, så fick vi till bröllopsgåva av mina kolleger på gymnasiet ett äppelträd. Nu är det trädet, och ett till, äntligen planterat. Längre bort är Malus Domestica Rödkanel, och närmare brobryggan Malus Domestica Sandra. Läs mera om de och andra sorter här. Tydligen tar de 3-4 år innan de första äpplena.... Jag har lovat äppelpaj som tack, men det dröjer tydligen då....
Bakom brobryggan ses för övrigt vår fläder, som är jätte fin men tyvärr giftig... Hoppas vi lyckades med att plantera också den ätliga sorten, som nämnt tidigare, för saften var jätte god...


Vi har en del kvar att plantera, men bl.a. har vi redan planterat vår spirea little princess, intill en av de "bergtoppar" som kommer fram på vår gård. Ett vackert inslag tycker jag...

Aronia-buskar ska vi ha nere vid gårdsplanen, som täcker in de fula rören vi har där. Aroniabär går ju att äta, så aroniagelé eller motsvarande blir det säkert att testa på någon gång...

Rosor ska vi naturligtvis också ha, här Rosa Snow Pavement, som ska få göra vår brant vid byksträcket lite vackrare med tiden...

Den stora branten, fram mot vägen, ska vi också försköna... En hel del arbete kvar, med både trappa, plantor och mur, men som ett första inslag har vi planterat Bergtall, som inte ska bli så hög....

...kan ju visa bild på en av våra två kannor vid har vid trappan också, så är de flesta blommorna vi har just nu (som sagt mera på kommande!) dokumenterade. Örter och pelargoner har jag ju visat tidigare...  Bra för mig själv också att minnas vad allt vi har.... Hoppas det visar sig att jag har lite grön tumme trots allt, den har varit dold väldigt länge isf.

...tur jag fotograferade när jag gjorde, dvs imorse, kan man också tycka.... Lunchtid var vi nämligen mitt inne i en j*kla storm, hagelkorn stora som jag vet inte vad, regnet dånade, haglet studsade högljutt mot rutan, blixten slog ner, åskan dundrade... Aldrig varit med om maken. Nästan jämt ett år sen stormen ifjol, det var den 26:e, det vet jag för det var min födelsedag. Det här gick ju rätt så snabbt över, men nu har vi stora gropar och rännor på gården, spruckna blad på växterna, asplöv överallt etc...

Inga kommentarer: