torsdag 7 augusti 2014

Före och efter....


Före och efter - det är inte alltid så stor skillnad vid första anblick.... Men när man ser noggrannare:


...så kan man se större skillnad. Jag har sytt en ny bekväm "tv-dyna". Den gamla dynan, den första dyna jag gjort, en av mina första virkade kreationer, var väldigt praktiskt, men inte så snygg kanske, vid närmare eftertanke... Den har varit väl använd dock, men nu önskades det en "skönare" dyna, men med samma funktion - bra stöd för nacken. Och det är ju inte så ofta, trots allt, det önskas att jag ska sy något, så jag skred till verket. Och det blev för övrigt inte bara en, utan två (!) nya tv-dynor! Vi är trots allt två stycken som ser på tv om kvällen - även om en av oss för det mesta somnar betydligt fortare....

Jag trodde det skulle bli lätt. "Det gör jag på en timme!" Det är inte sant. Men så gjorde jag ju det inte lätt för mig heller, med "dekorationsknapp" och spets dessutom... Men vill man ha det fint får man lida pin och sy i några timmar. ;) (Okej, jag lider inte när jag syr.... Jag tycker om att sy! Ibland bara tänker jag på vad jag borde göra, och inte vad jag vill göra...) Bra med nya utmaningar! Övning ger färdighet.

Dessutom tycker jag det är så kul med ett så pass "hemgjort" sovrum. Gardinerna har jag sytt själv, se detta inlägg. (I det inlägget ser man för övrigt igen lite skillnad från hur det var när vi flyttade in för lite på ett år sen, likt skillnaden i föregående inlägg.) Mattorna, två lika på var sida om sängen, har farmor vävt. Tavlan ovanför sängen har mamma broderat. Borden har jag, maken och svärmor lagt upp (liksom vi målat väggarna själva). Bokhyllan (mitt emot sängen, syns i inlägget med gardinerna) har varit i svärföräldrarnas hem i tiderna. Växterna har också de lång tradition, skott härifrån och därifrån. (Båda blompallarna från loppis - vem vet vad de har för historia.) Jag har läst och hört att "nybyggen" inte har samma historia som äldre byggnader. Visst, inte samma historia förstås, ingen historia är den andra lik - men visst finns det mycket historia, och själ, redan i detta rum, trots att vi bara bott här ett år!

...vad menas egentligen med denna text?
"En borde inte sova [...] en borde vara två"
Kan vi inte sova två?

Ja, och de andra dynorna, på mig och Jocke (som jag också stickat själv) - klart de också har sin historia. [1]  [2]  [3] :)

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Fin och tvetydig bonad! Man kanske borde göra annat än att sova om man är två... ? ;)

Linda sa...

Jag fick höra nu, av broderierskan (?), att det är en text av Jeremias i Tröstlösa

Versen går så här:

En borde inte sova, då natta faller på,
för tänk då blänker stjärnera högt oppe i det blå.
Dä ä så tyst och stilla.
Te sova vure illa.
Jag vandrar mina vägar över slätt å gynom skog,
å stjärnera di följer mej, så sällskap har jag nog.

En borde inte sova när natta faller på!
En borde se på stjärnera…
En borde vara två