lördag 2 augusti 2014

Livet efter 30

...kommer att bli ganska likt livet före 30, iaf enligt presenterna jag fick att döma. Några har jag ju redan visat; klockan och halsbandet, mangeln, kokböckerna och kökshanduken (ok, mangeln innebär ju en förändring...) - men jag tänkte visa några (inte alla) till.

Jag fick denna fina blåbärs-pajform + en mindre form. Naturligtvis skulle denna invigas med blåbärspaj. Pajen gjorde jag så här:

Blåbärspaj
Botten:
120 g margarin
1 dl socker
ca 2½ dl mjöl
½ tsk bakpulver

Fyllning:
5 dl blåbär
½ dl socker
1 brk gräddfil
1 ägg

Blanda samman ingredienserna till bottnen, och bred ut smeten i en pajform. Smeten ska vara aningen kladdig. Häll på blåbären, och vispa ihop socker, gräddfil och ägg som hälls ovanpå. Grädda 35-40 minuter i 175 grader varm ugn.




Jag fick också en muurikka - vilket jag räknar inte bara innebär att jag själv fortsätter laga mat, utan att jag också fortsätter att bli bjuden på mat! Muurikka använde vi ju för första gången på Jyväskylä-resan, och här hemma har vi också redan hunnit pröva på både det ena och det andra.

Här lagar vi bröd på muurikkan, 5-minuters bröd enligt detta recept. Brödet går lika bra att göra i stekpannan, så klart, det har vi också hunnit pröva på.



I bakgrunden syns, förutom dagens gäst, också vår nyinförskaffade gungstol. Ett loppisfynd med betoning på fynd. :)

Jag fick också servettringar, en present av mamma - hon har naturligtvis virkat själv. Jag fick både gröna och bruna, båda färger som passar väldigt väl in här hemma.

Till fin dukning äter man fint: Vi gjorde (förutom 5-minuters bröd) Plankbiff (enligt Samarbete-recept) och Ernsts gräslökspotatis enligt detta recept.

Jag låter bilderna, som blev rätt så lyckade, tala för sig själv. Himmelskt gott var det! Tror inte komplimangerna av vår gäst var tomma ord om vi säger som så. :)





Desserten efter denna fina måltid har ingenting med någon födelsedagspresent att göra, men jag kan visa den ändå. Rabarbermousse! Receptet finns i Flera Favoriter, men jag ändrade ganska mycket nu... Jag gjorde så här:

1 liter rabarber
2 dl socker
(vatten)
2 gelatinblad
2½ dl vispgrädde

Koka upp rabarberbitar med socker (tillsätt lite vatten om färsk rabarber används). Koka tills rabarbern blir mjuk och krämig. Blötlägg gelatinbladen och vispa upp grädden. Smält gelatinbladen i 3 dl av rabarberkrämen, och låt svalna något. Blanda sedan försiktigt med den vispade grädden. Häll upp i serveringsskålar. Låt stelna helt i kylen (tar någon timme), och dekorera med resterande rabarberkräm innan servering.

Förutom dessa presenter fick jag bl.a. ett presentkort till Pirjon Lanka. Jag var visserligen dit och handlade igår, men presentkortet tänker jag vänta med att använda tills jag hittar något som jag "egentligen inte behöver", så att jag får skämma bort mig. Igår var det nödvändig handel. :) ...så med andra ord, också i livet efter 30 kommer jag att laga mat, dekorera mitt hem och handarbeta.

Inga kommentarer: