tisdag 12 augusti 2014

Matdagbok

Jag menar inte "skriv noggrant upp vad du äter och räkna kalorier" -dagbok, utan jag tänker visa lite bilder på vad det kommit till i mitt kök på sistone... Sånt som jag inte visat redan tidigare, förstås. :)

Tomat-och mozarella -pasta! Såå gott! Jag har på sistone blivit väldigt förtjust i de ingredienserna - med basilika - och det märks. Tidigare har jag ju bl.a. gjort tomat-och-mozarella -paj - eller bara satt det på smörgås! Jag minns inte längre varifrån jag fick receptet, tyvärr, men jag gjorde iaf så här:

Tomatpasta (4 portioner)

250 g körsbärstomater
¾ dl basilika
2 msk olja
1 msk rödvinsvinäger
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
100-200 g mozzarella
350-400 g pasta

Koka pastan enligt beskrivningen på förpackningen. Skär tomterna i klyftor och klipp basilikan; blanda dem
samman. Skär osten i mindre bitar. Tillsätt olja, vinäger, salt och peppar. Rör ihop med den kokade pastan, och strö osten över. 


Det har ju varit fruktansvärt varmt den senaste tiden, och då kan det vara skönt att äta något lite lättare. Nachossallad t.ex., receptet hittar ni här. En av mina absoluta favoritsallader! (Man kan ju också göra sallad med tomat och mozarella... ;)  )


Då vi har varit lediga i sommar, är det kul att laga lite "finare" ibland. Vardagsfint iaf. Här blev det lövbiff med kryddsmör och klyftpotatis. Enkelt men gott, och på nå vis ändå lite festligt...


Jag föredrar ju kyckling när man pratar om kött, så här följer två favorit -kycklingrätter: Först Vitlöksmarinerad kyckling med klyftpotatis och ångade morötter och bönor. Detta "tröstade" jag mig med då jag var ensam hemma "strålande".
 

...och så kycklingbullar med baconpasta. Går också alltid hem. :) Passlig "mysmat" på nå vis....


Den mest romantiska måltiden i vårt hus är, kanske något förvånande, ugnskorv med mos. Men visst syns det på bilden att det är så? ;)


Vi har för första gången gjort Indisk mat här hemma. Passade bra till helgen då det var Faces här i byn. ...värst vad här händer för övrigt, Raseborgssommarteater, Allsång, Faces, Snappertunadagen - allt ett stenkast hemmifrån.

Vi gjorde Kyckling Tikka Masala med Naanbröd och Raita. (Klicka på för att hitta recepten.) Möjligt att det inte är indiskt om man frågar någon som vet mera, men gott var det iaf. :)


Sist men inte minst, gårdagens lunch (dagens med gissar jag): Vegetariska biffar, serverade med nudlar och lite chilisås. Kanske jag är lite inspirerad av min nya arbetsplats, var vegetariskt är ett tydligare alternativ (och jag ätit några väldigt goda vegetariska rätter). Blommorna ville jag också ha med på bilden, de är från min "gamla" men också nuvarande arbetsplats, de kom ihåg att jag fyllt 30 i sommar.  (En annan gratulerades för att han jobbat där i 30 år. Så kan det gå.) 

Jag har ju inte bara ett jobb, utan två, fast det bara är ett ändå... En lärare, två skolor, fyra ämnen i år. Och idag kör det igång, på allvar.

Biffarna gjorde jag så här:

Vegetariska biffar

1 lök
2 morötter
1 bit squash
1 ägg
½ dl rågmjöl
½-1 dl havregryn
½ dl färska örter
Salt, peppar

Mixa lök, morötter och squash fint, tillsammans ca 250 g. Rör i ägget tillsammans med mjöl och havregryn. Låt svälla ca 10 minuter. Smaksätt med finklippta färska örter, salt och peppar. Forma sedan biffar, ca 8 st, och stek dem i lite smör, några minuter på var sida. Servera med t.ex nudlar eller potatismos

Inga kommentarer: