onsdag 13 augusti 2014

Say cheeeese!

Födelsedagsfirandet verkar bara fortsätta och fortsätta - varför är alla rädda att fylla 30? Inte nog med de fina presenter och uppvaktningar jag redan fått (klocka & halsband, mangel, kokböcker & kökshandduk, pajformar, muurikka och servettringar, blommor från jobbet, m.m) de tycks inte ens sluta! Jag hälsade på farmor och farfar här om dagen, och fick då detta:



Jag visste först inte vad det var. *skäms*
Men nu vet jag. *glad*
Med andra ord, man är inte fulllärd vid 30. *chock* (not)

Visste ni? Jag vet inte vad det heter officiellt (hjälp!? ostform?), men denna trälåda behövs när man lagar ost. Eller om man vill laga en fin ost vill säga, ett vanligt durkslag duger egentligen bra. Bäst av allt: Recept medföljde!! Följaktligen har jag lagat ost på farmors vis.

1 l mjölk (helmjölk)
5 dl piimä
1-2 ägg
½ tsk salt

Värm upp mjölken. Vispa under tiden ihop piimän med äggen/ägget. Då mjölken är varm, rör ner äggvispet. Fortsätt röra så att det inte bränns i botten (använd gärna vattenbad). Då ostmassan skiljt sig från vasslen, stäng av värmen. Låt ostmassan svalna. Häll ostmassan genom ett durkslag så att vasslen kommer bort – vasslen kan sparas till att baka på. Häll ostmassan i en ostform (alternativt låt vara kvar i durkslaget), rör om och tillsätt salt. Lägg på en tyngd, och låt stå några timmar. Sedan är osten klar.


Tadaa! Resultat! Snyggt & smakligt säger själv! Hur nöjd som helst! Kunde inte vara bättre! Supergott! Och så gillar jag att det är farmors recept.... En bit tradition går vidare igen....

....den fina brödkorgen undrar ni? Jo, det var till den jag i första hand använde det vackra tyget inhandlat hos knapptigrarna - ni har redan sett kuvertväskan jag sydde av resttyget. Jag gillar verkligen motivet.

Och i korgen har jag jästbröd, receptet också inspirerat av farmor, men jag måste erkänna att jag ändrade en gnutta. Jag gjorde så här:

3 dl mjölk
4 dl jästbrödsmjöl
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 påse jäst
1 tsk salt

Värm mjölken. Sätt jästen i lite mjöl tillsammans med saltet. Blanda mjölblandningen i
mjölken och knåda till en deg. Låt degen jäsa. Forma degen till runda bullar som plattas ut på
en plåt. Ta ut ett hål i mitten. Låt jäsa ytterligare, och platta till dem ännu en gång, innan de
sätts in i ugnen. Grädda i 175 grader till fin färg, ca 15 minuter

...fast istället för mjölk använde jag vasslen efter osten, så klart. Inget får gå till spillo.
Och vad kan man säga, jag tycker mig skönja ett mönster gällande gåvorna, om man tänker på mangel, kokböcker från 1900-talets början, ostform.... Eller?


Inga kommentarer: