lördag 11 oktober 2014

Skördetider

Dags att skörda alla höstens läckerheter; bär, äppel, svamp.... Våra egna frukter och bär; äppel, rabarber, blåbär och aronia, har ju naturligt inte tagit sig så fort att jag kunnat skörda i egen trädgård ännu, lyckligtvis finns det andra generösa människor.

Tills nyligen hade jag inte ens smakat på Aroniabär, men vi har som sagt planterat aroniabuskar också på vår gård. Jag var därför jätte glad då jag och mamma fick fara hem till hennes bekant och plocka av hennes buskar, som fullkomligt dignade av bär! Som pricken på i:et fick vi dessutom både smakprov, receptidéer och lite äppel. Vad kunde vara bättre?

Jag utnyttjade både bär, recept och tips, och har lagat Aroniabärssylt enligt detta. Aroniabär är dessutom ruskigt nyttigt, rika på så väl vitaminer, antioxidanter och järn, läs mera här. I sylten finns förutom aronia också rabarber och äppel, och allt det kommer jag ju att ha på egen gård bara allt tar sig. Så fantastiskt! Min plan är att aldrig mer bli sjuk när ja får i mig så mycket nyttigheter. (..........)


Receptet på sylten ser du här nedan, tillsammans med lite annan sylt och saft som finns i min nya best-of kokbok Det bästa ur Aspens kök. ...ett tidigare smakprov ur kokboken (förutom alla mängder av "lösa" recept här på bloggen) hittar ni ju här, och mina tidigare kokböcker hittar ni här.
Inspirerat av alla fina "burkar" till salu på Slow Food -mässan, som jag också besökte som hastigast senaste helg, konstaterade jag att burkarna är mycket finare med en tygbit på locket... Och jag lider ju inte direkt brist på små resttygsbitar heller, så - sagt och gjort...






Ni såg bland recepten ovan att jag också har recept på blomstermarmelad? Jo, jag har faktiskt prövat! Jag har i somras lagat Rosenmarmelad, mest på egna rosor men lite på svärmors också. Lite har jag alltså skördat på egen gård också; jag har plockat lite blad i taget, jag vill ju njuta av de vackra, och så har jag stoppat i frysen tills samlingen blivit tillräckligt stor.

Överraskande, på något vis, smakar marmeladen väldigt mycket rosor, smakar som det doftar alltså, och är samtidigt riktigt gott. Men det är ju en ganska "parfymig" marmelad, så man vill inte ha mängder av den. Jag tänker att på något kex eller så kunde det vara lämpligt? Lite mindre "flexibel" på det viset än min aroniasylt som passar på "vad som helst"; gröt t.ex. Tips emottages. Blomstermarmeladen kan förstås också göras på andra ätliga blommor... Maskrosor t.ex., har jag funderat pröva på.




Jag har visserligen gjort äppelmos också, men de burkarna har av anledning eller annan inte råkat fastna på bild. Äpplena fick jag av styvsyster denna gången. Men man kan ju göra så mycket mera med äpplen. Det som fastnat på bild är lite äppelyoghurtglass med äppelchips.

Det känns ju liksom nyttigare när det är yoghurt i glassen. Det är helt enkelt äppelkompott med farinsocker och kanel blandad med yoghurten. Tunna äppelskivor har jag torkat i 100 grader varm ugn (igen med socker och kanel på), vilket blev riktigt smakliga chips.







Sista bilden till detta skördetema blir svamprisotto. Jag har visserligen inte plockat svamp själv, och svamp hör inte till favoriterna (iaf inte kantareller!), men svamprisotto - det är gott det, så det gör jag med jämna mellanrum. Och det är ju de facto säsong nu. Aubergine och sparris tycker jag passar jätte bra med svamp, så det är det som oftast åker med ner i risotton.

Inga kommentarer: