söndag 2 november 2014

3-rätters Halloween





Naturligtvis har halloween firats i vanlig ordning. En lämplig förrätt, tänkte jag, är djävulsägg, till namnet om inte annat.

Djävulsägg är fruktansvärt gott, senast jag gjorde djävulsägg var på mitt "sommarjobb", läs inlägget inklusive recept här.

Jag har inte gjort någon pumpa i år (som ifjol - se inlägget), men jag gjorde istället en liten lykta med värmeljus av en apelsin. Tror det var i pirkka-tidningen jag fick den idén.... Det blev halloween-firat på liten skala på många sätt i år. Lyktan förstås gjord enligt samma princip, men självklart, mindre.

Och så kom förstås min halloweeniga tévärmare fram igen. Och smörgåsarna fick miner....







Vad kunde vara lämpligare varmrätt än pumpasoppa, med tanke på temat? Denna, på fotot, gjorde vi faktiskt redan för ett tag sedan, enligt detta ica-recept. Helgens soppa blev aningen lite mer improviserad och kryddigare - passade bra i höstrusket.
















Bara halva pumpan behövdes till soppan, andra halvan gjordes det också pumpamos på, som vidare blev till pumpkin pie! Den har ätits på halloween förut, och receptet finns i Flera Favoriter. Egon blev, som synes, väldigt förtjust i pajen, och han gillar dessutom helt tydligt att fira halloween. Den smakar lite om en blandning mellan kladdkaka och kryddkaka, och det låter ju inte helt fel - eller hur?

På tal om det kan jag nämna att det nästa vecka firas kladdkakans dag, på fredag närmare bestämt. Jag tror tyvärr firandet (och med det omnämnande på bloggen) uteblir för min del till förmån för svenska dagen på torsdag (och med det möjligen Gustav Adolf -bakelser) och farsdag på söndag (och därtill lämpliga bakverk) - om tid finns. Man hinner inte med allt...

Inga kommentarer: