måndag 22 december 2014

Årets julgris

Förra årets julgris var stickad (se inlägg), årets är gjord av maräng!

Jag såg på en repris av Jul med Ernst, avsnitt och säsong okänt. Han hade inte gjort dylika grisar själv, men han visade iaf upp sådana. Jag tog omgående några äggvitor från frysen för att själv göra egna grisar, inspirerat av vad jag såg. Jag gjorde mina maränggrisar så här:

Jag vispade 3 äggvitor med 2 dl socker i vattenbad tills massan blev tjock. Sen tog jag bort skålen och vispade några minuter till för att smeten skulle svalna. Jag färgade smeten rosa med hjälp av röd pastafärg. (Jag misslyckades först med min tupperware sprits, men den biten kan ni skippa - använd direkt en Eskimo engångs-sprits eller motsvarande, funkar bäst och finns i så gott som alla matbutiker!) Sen gäller det att få till ansiktet: Spritsa en stor "boll", snurra till trynet, och gör möjligen en liten knorr där bak. Grädda i 125 grader ca 1 timme, låt sedan svalna. Gör en glasyr på florsocker och vatten, och spritsa var ögonen ska vara. Använd blå glitterkulor till ögon - lämna med fördel glasyren synlig. Klart!

Sen kan vi alla sjunga så här:
Marängrisar har vi allihopa, allihopa, allihopa
Maränggrisar har vi allihopa,
jag med, och du med
jag med, och du med

....jag har också kunnat sjunga på följande vis idag:
Räven raskar över åkern,
räven raskar över åkern ........
Möjligen for den också över isen för den tog sikte på ån, men det kan jag inte garantera för sen såg vi inte mera från vårt köksfönster.


Julgodis har jag naturligtvis också gjort i år. Det mesta har ni sett redan i ett tidigare inlägg, men nu har jag dessutom gjort kebnekaisetoppar - recept finns i Flera Favoriter, och satt dem på burkar. Här ser ni fjolårets julgodis.

Nu återstår bara att njuta av glögg och pepparkakor (mina snittpepparkakor, nämnda tidigare också de) i vårt renstädade julpyntade hem. Jag kan inte tänka mig något härligare! Julklapparna så gott som fixade, vår andel av julmaten klar (inte så mycket att göra som ifjol, vi är inte hemma i år), bara juldesserten kvar att göra....

Inga kommentarer: