söndag 7 december 2014

Hesa-helg!




Andra advent är här och med det är ännu en vecka förbi. Den här helgen har faktiskt spenderats i Helsingfors! Jag tog tåget direkt efter jobbet i fredags, var mannen min redan väntade.

Det blev lite julhandel och en verkligt utsökt 3-rätters middag på Fransmanni till att börja med. Förutom det, en fördel med att stanna i stan, att man kan ta sig en drink eller två utan att fundera på vem som ska köra bil...

Det blev också premiär för min nya tröja, en vit cirkeltröja av novita, garnet, Novita Rose, förmånligt inhandlat från Latvala ur en av deras rea-garnkorgar. Intressant stickning; först stickade ärmar och ett väldigt litet bakstycke (från ärmhålen upp), sedan stickades själva "cirkelbiten" som omsluter allt med avkortade varv for att forma en mjuk rund form. Kika på mönstret om ni undrar mera. Fastsättningen är en brosch, som jag var tvungen att inhandla ny eftersom ja glömt att ta med en sån.... Damn... ;)





Här är jag på väg på väg till hotellfrukosten i min nya tröja. Den passar bra också till vardags och till byxor, som synes. Varm är den med fast den ser tunn ut.... Hotellfrukost är alltid nice, oändliga möjligheter att välja mellan, fast oftast är gröten iofs ändå det godaste.... Konstigt, men så är det.

På lördagen firade vi förstås självständighet, vilket gjorde programmet på lördag något begränsat. Alla butiker var ju stängda. Vi funderade att vara kulturella och gå på utställningar, men vi hade inte tålamod att vänta att de skulle öppna. Så det blev att se en finsk film på bio självständigheten till ära: Mielensäpahoittaja. (Svenskt namn: Kverulanten. Aldrig hört det ordet förut! Har ni?) Jag hade kanske inte så höga förväntningar på filmen, men den var skitbra! Den rekommenderar jag varmt om ni vill få er ett gott skratt! Tänkvärd var den också...




Slutligen, orsaken att det blev Hesa-helg just den här helgen - vi var bjudna på inflyttningsfest! Här är det ett glas skumppa på gång som uppvärmning. Tröjan passar helt tydligt till alla tillfällen!

Det var en rolig helg; det var trevligt att träffa gamla bekanta och göra nya bekantskaper på festen, det blev mycket god mat och dryck (oj oj!), skönt att få julhandeln gjord och göra lite nödvändiga fynd till sig själv också - men ah vad skönt det var att komma hem. Känslan att komma hem till tystnaden ute på landet och se älgkalvarna springa runt vårt hus på bara några meters avstånd (3 st!) - härligt! Skönt med omväxling, men det är bara att erkänna: jag har definitivt blivit en landebo!

Inga kommentarer: