söndag 28 december 2014

Het hund

Jag tar tillfället i akt att visa upp ytterligare en julklapp, som kom i användning direkt.
Den syns visserligen inte så bra, men lite kan ni skymta den:
en "dubbel-pannlapp" från Sainsbury's med hjärtan på.

"Bring a little love into the kitchen with our red heart double oven glove."


Heta hundar, dvs hot dogs, är alltid lika smarrigt! Den hugade lagar naturligtvis brödet själv. Jag använde mitt "vanliga" recept på hamburgerbröd, som finns i Flera Favoriter, (vilket semle-recept som helst funkar antagligen bra) och tänkte speciellt på följande saker:


  • Jag gjorde naturligtvis bröden ovala, för att passa korven. 15 st på en deg på 5 liter vatten passade våra korvar perfekt
  • Jag placerade bröden ganska nära varandra på plåten med flit, för att de skulle jäsa ihop något, på det viset är de mjukare då de inte får skorpa på sidan av bröden
  • Jag var extra noga med att knåda degen en lång stund för att degen skulle bli riktigt elastisk och fin
  • Jag satte på en fuktig kökshanduk medan bröden svalnade, igen för att skorpan skulle bli mindre kraftig

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm, undrar om vattenmängden är ett misstag? Undrar vi i Lövkulla ;)