lördag 27 december 2014

Julfint

Då det var dags för den traditionsenliga juldagspokern, som detta år skulle ta plats hos oss, förberedde jag mig på mitt eget lilla vis. Jag visste ju att det skulle bli en glad fest med ett glas vin eller en öl eller så, och bestämde mig för att vi behöver lite juligare drinkunderlägg för alla 15 gäster (inklusive oss). Jag hade visserligen bara ungefär ett dygn på mig, men det gick bra ändå. Mitt garnlager är stort, och jag hittade ett snabbt och lätt mönster för fina hjärtan, ni hittar det här. Det är i grund och botten en vanlig mormorsruta, med ett litet tillägg som bildar "bågarna" i hjärtat. Jag har gjort nästan exakt likadan förut här, men i annan färgskala - och färre.

Ljusstaken är en julklapp.  Japp, jag har varit snäll i år igen.
Jag upptäckte att Per Morberg har en likadan, se här, vilket gör det lite extra kul, inte bara fint. :)



Okej, jag hade förberett mig på andra sätt också. Jag hade ett "sötsakstorn" med marängrisar nederst, kanelhjärtan på följande våning, följt av pepparkakssnittar och slutligen den alltid välsmakande fazers blå konfekt. I det "saltiga tornet" hade jag små köttpastejer överst, osthorn i mitten och pizzasnurror [1] [2] nederst. På fatet bredvid fanns gurksnittar. Klicka på länkarna så ser ni tidigare inlägg om snacksen, oftast finns recept med. Det mesta var förberett i god tid och var nedfruset emellan, varför jag kunde bjuda på så många sorter mitt i julstressen.

Ute hade vi också förberett med facklor bl.a., så att gästerna skulle hitta fram.
Lite granris har vi fått till i snygga lådoruppe vid trappan.
Och så var det ju lite snöarbete att stå i, förstås.
Det är bra med gäster ibland, så att man fixar sånt man annars lätt skjuter upp.
Bl.a. har vi nu i veckan hängt upp våra bröllopsfoton på väggen, tidigare har de fått stå på bordet lutade mot väggen.
Vi har dessutom äntligen fått ett el-uttag i vår mörka hall, så vi kan lysa upp tillvaron.
Och, jag har en ny vas, en julklapp till, längst till vänster. 
Det här fotograferade jag dagen efter. Det var ju nämligen mörkt när gästerna var här, så de fick inte se vår vackra utsikt.
Det är här vi står och ser hur räven raskar över åkern, hur älgkalvarna jagar varandra (eller jagas av andra?) runt huset osv.
Vi är omringade av åkrar och har vacker utsikt vart än vi ser. Hur fantastiskt som helst.

Två flugor i en smäll, eller ännu fler. Jag passade på att fota lite flera julklappar samtidigt.
Köket är till för att användas (inte bara beundra utsikten) och jag har fått följande kokböcker till julklapp:
Leilas middagstips, Morberg firar jul, Senapsboken och Makroner. Blandad inspiration. :)
Leila och Morberg hör ju till mina favoritkockar, som ni säkert märkt, av blandade och helt olika orsaker.

En julklapp till fotograferad: en dyna till gungstolen som matchar tavlan ovanför - Drottning Blanka av Edelfelt.
(Råkar ju vara Edelfelt ovanför hyllan i hallen också. Tavlorna kommer från våra respektive barndomshem, och är ett exempel på hur väl våra smaker passar ihop.)

Vi hade för första gången ljus i takkan istället för en vanlig brasa, det hade blivit så varmt med fullt hus dessutom.
Så här hölls mysfaktorn kvar. 
En sista bild som inte alls har med varken festen eller julen att göra, men som visar en förändring till hemma som skett på sistone.
Min "sminkhörna" har nämligen fått flytta till sovrummet från klädskrubben pga platsbrist. Funkar bra så här också.
 Mitt gamla sminkbord, som ses bättre här, säljes för en billig slant om någon är intresserad.

Inga kommentarer: