söndag 14 december 2014

Julståhej


Julen (och jullovet!) närmar sig med stormsteg och julpysslet har accelererat! De senaste dagarna har det varit kex- och bullabak, julgodistillverkning, julklapps- och doppresentstillverkning, dop, julmarknad - och som vanligt lite jobb (och julpyssel i arbetets tecken) - och jag har säkert glömt något ännu...

Min tomte-tévärmare har fått komma fram så klart - julté inhandlades senaste helg i Helsingfors. Den tévärmaren är nog ett av mina mer lyckade projekt, en riktig stämnings- och värmespridare (även bokstavligt!).

Muggvärmaren, som är splitterny, värmer mer hjärta än kropp. Jag hade för avsikt att virka med en av mina engelska-grupper, då de begärt julpyssel, allt kan man ju göra på engelska, och handarbete är det pyssel jag kan bäst... Hjärtat är enligt ett dropsmönster som ju dessutom finns på engelska (och på video!), då jag "övade" hemma virkade jag hjärtat på 10 minuter i lite restgarn, så jag hade höga förhoppningar. Visst fanns det elever som var ivriga att virka! ...men det blev ändå inte riktigt som tänkt, och inga hjärtan kom till.... Bland annat för att jag inte kan virka vänsterhänt trots att jag är vänsterhänt! (Jag syr och broderar vänsterhänt, och lägger upp maskor vänsterhänt då jag stickar, men stickar och virkar högerhänt.) Ska så öva på det underjullovet, och göra ett nytt försök nästa år! Trevligt var det ändå förstås, tanken var ju god. Och hjärtat jag gjorde som exempel blev ju fint. Jag gjorde band på sidorna att knyta om muggen, istället för hänga i granen eller motsvarande.


Så har jag bakat lussebullar, så klart! Jag kallar dem för lussebullar iaf, trots att jag varken använt saffran eller russin - för jag tycker helt enkelt inte om det. Bullarna har fin färg även utan saffran, och "prickarna" i bullarna kan man göra med choklad. (Choklad löser alla problem, hur många gånger ska jag behöva säga det?) Det enda jag gjort på "klassiskt" vis antar jag, är formen på dem.

Dessutom har jag gjort julgodis. Tre sorter har jag hunnit med hittills. Vitchokladfudge (pirkka-recept) och pepparkakstryffel (enligt Flera Favoriter) som jag gjort förut, och apelsinchoklad, som jag var inspirerad att göra av en tidig julklapp, nämligen ett chokladforms-set. För den smälte jag helt enkelt ner ett paket choklad och rörde in 1 tsk ingefära och rivet skal av en apelsin innan jag hällde det i formarna. Hur enkelt som helst.

Jag har fortfarande inte bakat pepparkakor, annat än mina pepparkakssnittar jag visade tidigare, men jag har nog tagit fram pepparkaksformarna nu, då jag bakade kanelhjärtan enligt Ernsts recept. Gudomliga kanelhjärtan har han visst döpt dem till, och jag är benägen att hålla med. Det var gudomligt, möjligen också tantgammaldags som de också beskrivs i originalreceptet.

Allt detta placerade jag på mitt nya fat inhandlat på Ekenäs julmarknad i fredags. I efterhand möjligen ett mindre lyckat köp; en av "tassarna" under fatet har redan lossnat (bara att limma tillbaka iofs), och det fanns några små fläckar på som inte gick bort lätt i en enkel diskning iaf.... Men annars ser det fint ut. Överst, i koppen, finns iaf ett lyckat köp, mandlar som kanderats av 9:orna i mikelskolan. Jag köpte även ljus som eleverna där har gjort.



Mycket julståhej. Tack och lov mår jag igen äntligen bättre och klarar av multi-tasking igen...  Det behövs i juletider! Hoppas jag får må bättre nästa år, men allt tyder på det, säger mitt nuvarande positiva jag. Ni som följt med min blogg vet att det är hypertyreosen jag syftar på, vilket nu verkar sluta på hypotyreos iaf. Det är inte ännu riktigt under kontroll, men jag verkar må bättre med underfunktion av sköldkörtel, även då mina blodvärden är något utanför det normala fortfarande, än jag gjorde då jag hade överfunktion, ens när värdena var inom det normala med nära gränsen mot överfunktion. Under det senaste året har jag haft rejäl överfunktion två gånger, och rejäl underfunktion en gång (blodvärdet som ska ligga mellan 0,5 och 5 har växlat mellan 0,001 och 65 - och det märktes!) så det har varit en rejäl bergochdalbana som totalt varat i 4 år... Må det räcka med det!

Inga kommentarer: