torsdag 22 januari 2015

Lök, lök, lök

Denna vecka firar vi lökveckan, en vecka att uppskatta denna fantastiska växt som gömmer sig i så många maträtter. En del vill inte veta om att den är där och hackar den så fint som möjligt så att man inte ser den, många gråter pga av den - men den är väldigt saknad om den inte finns där! 

För att tydligt framhäva löken - som jag personligen är mycket förtjust i - gjorde jag därför en löksoppa. En enkel och snabb löksoppa. En väldigt god löksoppa. Jag gjorde så här:

Löksoppa (2 portioner)

2 lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
3 dl vatten
1 msk vitvinsvinäger
1-1½ msk mjöl
Salt, peppar
Timjan

Skär löken i tunna skivor och bryn i en kastrull i lite olja tillsammans med hackad vitlök. Tillsätt sedan vetemjölet och blanda väl. Häll över vatten och vinäger, smaksätt med salt, peppar och timjan. Låt koka upp några minuter och servera sedan gärna med en grillad ostsmörgås eller toast. (På min toast satte jag dessutom lite purjolök, och fick på så sätt med 3 sorters lök!)

Inga kommentarer: