torsdag 5 februari 2015

Runeberg!

Så var det då dags att fira Runeberg igen, och då ska det naturligtvis ätas Runebergstårtor! Det är mycket som firas nära inpå varandra; Runebergsdagen, vändagen, fastlagstisdag, så jag brukar lite välja vad jag firar vilket år - vad jag bakar till ska jag kanske säga, men i år var det dags för Runeberg igen! Jag bakade igår, och idag blir det tårtutdelning - jag kan ju inte äta allt själv (då kanske det finns utrymme att äta till de andra högtiderna också....). Jag lagade både stora och små tårtor (i silikonmuffinsformar!) så att det ska räcka till många.

Runebergstårtor

200 g margarin
2 dl socker
¾ dl mjölk
2 ägg
2 dl mald mandel (ca 100 g)
2 dl vetemjöl
2 dl kexsmulor
1½ tsk bakpulver
1½ msk kardemumma


Dekor:
1 dl bakfast hallonmarmelad
1 dl glasyr (florsocker + vatten)


175o, ca 20 min



Vispa margarin och socker. Lägg till äggen ett i gången. Blanda samman de torra ingredienserna och häll i smeten turvis med mjölken. Fördela smeten i muffinsformar. Gör en fördjupning på ytan på tårtorna, och fyll med hallonsylt innan de gräddas i ugn. Då de svalnat något, fyll på lite mera sylt och gör en ring runt sylten med glasyr. Om så önskas kan man fukta tårtorna med en punch/konjak-vatten blandning innan man sätter på glasyren. 

PS! Mina elever i hussan har också bakat runebergstårtor, till ett annat recept! Se här!

Inga kommentarer: