onsdag 22 april 2015

Kex med gamla traditioner






Hos svärmor kan man fynda allt möjligt, det senaste i rader är en gammal sprits som torde varit svärfars farmors. Den har m.a.o. varit med några generationer redan - är det någon som vågar gissa på ett årtal är jag tacksam, nyfiken som jag är!

Allt kanske inte var bättre förr i tiden, men denna sprits är som gjord till att spritsa kexsmet! Titta tillbaka på det här inlägget från 2013 då jag gjorde Lekebergskransar (receptet hittar ni i Flera Favoriter, eller Sju sorters kakor) och kämpade med mina spritsar. Min tupperware-sprits fungerade ej, inte heller en engångs-sprits - smeten är för grov. Men denna gamla sprits, som fungerat förr och säkert spritsat många kakor i sina dagar - den fungerar ännu idag! Och vad kul att tänka tillbaka på dem som använt spritsen förr....

Kexen är naturligtvis utmärkta till en kopp té ihop med stickningen - här fotograferad ihop med ett av mina senaste loppis-fynd: en "puff" (fotpall) som rymmer mycket mera garn i gömman än den gamla (som den nyfikne kan se här)...

Inga kommentarer: