lördag 11 april 2015

Som man sår får man skörda

Våren har kommit till aspen, och den är så välkommen! Vi har förberett för den grönskande våren redan ett tag....
Under påsken fick vi en hel del gjort på vår gård.
Bl.a. fixade vi sådana här planteringslådor att odla potatis, örter och lite annat smått och gott (bokstavligen!).
På aspen ska vi äta närodlat!

Jag har lådor förberedda även för blommorna, bara det blir så pass varmt att de vågar sig ut.
Vi plockade upp en gammal harv som Jockes morfar använt (tänk!) från branten vid vår kulle.
Den är ju vacker i sig, men jag tänkte också att där kanske kunde klättra luktärter.
Bänken är hemsnickrad! Jag ser fram emot att sätta mig där och njuta av vår trädgård.
Busken som fortfarande är inhägnad bär snart blåbär, hoppas jag,...
Vad är väl bättre komplement till vår harv, om inte än plog från samma tid.
Även där kan det klättra växter, är det tänkt...
Planteringslådorna ute är än så länge utan grönska, men vänta bara...
Förberedelserna inne är i full gång!
Solrosorna mina jag sått från frön hade redan växt så pass mycket att de behövde större krukor!
Jag ska ännu ta in dem till natten, men snart får de flytta till lådorna bredvid bänken och stanna ute.
I sällskap av andra blommor, så klart.
Jag har blivit så förtjust i pelargoner, som ni vet.
Endast en av mina tre pelargoner jag övervintrade hemma har överlevt,
men den delade jag å andra sidan i flera nya pelargoner.
Hoppas de tar sig!

Även mina Saintpaulior har fördubblats. Två blev fyra.
Pelargoner har jag delat förut, men inte Saintpaulior,
så detta är spännande minsann...
Avslutningsvis, en bild av mitt Aspen från håll.
Fick nämligen ett överraskande besök av mor på cykel idag, och på vägen ner tog hon denna bild.
Det är även hon som fotograferat solrosorna och pelargonerna.

Inga kommentarer: