söndag 7 juni 2015

Afternoon tea

Jag har haft tillfälle att åter igen kika igenom boken Afternoon tea (2012) som jag haft sen länge, men det är inte förrän nu jag kommit mig för att verkligen pröva på något av recepten. Boken innehåller förutom recept som lämpar sig till té också väldigt vackra bilder, kuriosa, fakta osv. Jag gillar ju té som ni vet, och att verkligen ha tid att fixa något gott, duka fint och ha tid att njuta - det är härligt!

Téet hade med andra huvudrollen denna gång; varför jag använder en ny fin tévärmare. (Nr 11 av 12, den 12:e har jag redan visat, här.)

Detta är min "Colour therapy" tévärmare ur Simply Crochet issue 2, virkad i riktig mormorsrute-stil. 
Garnet jag använt är Novita Tahiti, som jag fyndade billigt en gång i vackra granna färger. 

Det passar utmärkt till min fina servis i rosa, som jag också fyndat billigt, hela servisen för två euro om jag minns rätt. :)


Det första receptet ur Afternoon Tea jag prövade på var Short Bread. Jag smakade på Short Bread första gången, vad jag minns, när jag var i Skottland några veckor från universitetet för ca 10 år sen (oj!). Jag prövade på något recept då, men det blev inte så bra.... Antingen är jag en vanare bagare 10 år senare, eller också är det här receptet bättre. Receptet hittar ni längst ner i inlägget.


Jag bakade också chokladscones (syns också bra på första bilden). 
En aning udda kan tyckas. Visst håller jag med om att choklad i salta bakverk är lite utöver det vardagliga, men vid speciella tillfällen - varför inte? 70%-ig choklad är ju inte särdeles söt, som vi alla vet, så det blir ett lyxigt tillägg till sconesen... Jag tyckte det var kul - pröva själva och se vad ni tycker!

Till sconesen skall serveras smör, clotted cream eller cream cheese. Jag valde hemgjord cream cheese, dvs färskost, som jag smaksatt med lite citonmeliss. Recepten följer nedan.

Short bread

250 g mjukt smör
2 dl rörsocker
4 dl vetemjöl
1 dl rismjöl
1 krm salt

Strösocker för dekoration

150o, ca 15-20 minuter på mellersta falsen

Vispa smör och socker fluffigt. Blanda mjölsorterna med saltet och rör ned i smörblandningen. Knåda en smidig deg och kavla ut den till en ca 6 mm tjock rektangel på mjölat bakbord. Skär ut romber eller ta ut runda kex med till exempel ett glas. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och nagga. Grädda ca 15-20 minuter. Låt svalna något, doppa sedan ytan i socker.

Chokladscones

4 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
50 g rumsvarmt smör
1½ dl grädde / mjölk + till pensling
50 g hackad mörk choklad (70 %)

Florsocker till dekor

225o, ca 10 minuter på mellersta falsen

Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna. Tillsätt vätskan och knåda snabbt till en smidig deg. Knåda in chokladbitarna i degen. Kavla ut degen till en ca 2 cm tjock avlång rektangel, ca 10 x 25 cm. Skär ut trianglar med en kniv. Lägg trianglarna på bakplåtspappersbeklädd plåt, pensla med grädde. Grädda till vacker färg. Låt svalna lite, pudra sedan över florsocker.
Servera med smör, clotted cream eller cream cheese (färskost). 

Färskost

1 liter surmjölk


2-3 dl gräddfil
1 tsk salt

Häll surmjölken och gräddfilen i en kastrull, värm till 45-50 grader. Låt massan självrinna genom ett filter, t.ex. ett kaffefilter eller en tät silduk.  All vassle ska rinna av, det tar ca 2-3 timmar. Smaksätt med salt, eventuellt kryddor/örter.

Osten är färdig att ätas direkt och håller i kylskåp ca 2 veckor. 

Inga kommentarer: