måndag 8 juni 2015

Den blomstertid nu kommer, del 2

Som tidigare utlovat, kommer här del två av "den blomstertid", eftersom jag i år, liksom jag kommer göra nästa år, jobbat i två skolor. Den ena skolan kommer dock att "bytas ut", varför det var avslutning "på riktigt" för mig i en skola. 

Sista dagen på jobb ville jag naturligtvis bjuda på något gott.
Det blev muffins med rabarber och kardemumma, bl.a. Fantastisk smakkombination!
Mycket lämpligt, med tanke på att jag fick min rabarberplanta av en kollega på skolan!

Och, det blev brownies. Det är en stor skola full av hungriga lärare. 
Jag prövade på ett nytt brownies-recept, som egentligen är en kombination av två andra recept. Ett lyckat drag. Så här gjorde jag:

Brownies

200 g mörk choklad
100-150 g vit choklad
150 g margarin
3ägg
3 dl socker
½ dl kakao
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

175o, ca 25 minuter på mellersta falsen

Bryt den mörka chokladen i bitar i en skål, lägg till smör och smält i ångbad. Hacka den vita chokladen grovt. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt smält choklad. Blanda kakao, mjöl och bakpulver och sikta ner det i smeten. Rör jämt och tillsett den vita chokladen. Bred ut i långpannan och grädda. Skär i rutor efter att kakan svalnat.


Enligt tradition brukar lärarna få blommor om de slutar. De fick också jag. Men eftersom jag inte kunde vara med själva avslutningsdagen fick jag ett presentkort för att vid ett senare skede själv välja blomma. Perfekt tyckte jag, för jag ville ha mera blommor ute.

Valet föll på stjärnsöta även kallad potatisjasmin, som jag placerade i trappan så att den får välkomna gästerna. Den är en flerårig klättrande växt som kan bli flera meter lång bara den trivs. Så jag kan få ett väldigt långvarigt minne. Jag tycker blommorna är otroligt vackra. 

Jag ska passa på att visa lite flera växter som blommar här på Aspen.
Vi planterade ju ut allting ifjol, så vi har bara små plantor här fortfarande - men de verkar trivas.

Bild 1: Syrenen blommar! Två blommor, men i alla fall! I bakgrunden syns midsommarrosen, som inte blommar ännu men som vuxit sig större och också verkar trivas bra.

Bild 2: Aronian växer och trivs - och blommar!

Bild 3: Äppelträdet blommar; det ena av dem. Två blommor också här. Hoppas det andra också blommar så de kan hjälpa varandra...

Här på bänken trivs jag. Omringad av blåbärsbuskarna - som man redan ser kommer att bära frukt - rabarbern som vuxit sig fin, ett ämbar med smultron, min chili-paprika-planta jag nämnde i ett tidigare inlägg m.m. 

I lådorna bredvid bänken finns pelargoner (min mårbacka-pelargon, en vit pelargon, två Doktor Westerlund jag nyss fick av en kompis, + några som överlevde vintern som jag hoppas tar sig) och lavendel. Lavendeln (en i var låda + en Saint Paulia) köpte jag för ett presentkort jag fick till 30-års dagen. 

Jag hade en lavendel ifjol också, men den klarade sig inte. Jag är rädd att jag övervattnade den och skall vara mera uppmärksam i år. Jag hoppas kunna baka kex på den som ifjol, och har också andra recept jag vill pröva.

....allting där kring min bänk går att äta. Hur gick det så?
Jämför gärna med bilderna från april i detta inlägg, och se hur det har ändrats på kort tid.
Den blomstertid har verkligen kommit!

Avslutningsvis vill jag visa bilder på dessa fina bilder jag har på terassen.
Jag har många flera växter som ser ut att trivas, så kanske det blir ett flera inlägg med samma tema vid senare skede. Som sagt, mycket jag har här på aspen går dessutom att äta, så jag kommer säkert att pröva flera recept...

Inga kommentarer: