tisdag 9 juni 2015

Soppa!

Trots allmänhetens uppfattning har jag, som lärare, som vanligt en hel del jag borde göra i sommar igen. Jag kommer att ha 7 (!) nya kurser nästa läsår, av vilka två stycken är helt nya ämnen! En del är nytt för att läroboken bytts ut, en del är bekant ämne i ny skola, en del är bara nytt. Jag tar det förstås lugnt ännu, men det är bra att vara medveten så man kan snappa upp sådant som är bra att lägga bakom örat. 
En av mina trevligare "sommarläxor" är att pröva på flera vegetariska recept. Jag kommer nämligen att undervisa i huslig ekonomi också nästa år, men det kommer att vara en större betoning på vegetariskt. Jag gillar vegetariskt, men - som sagt - det är bra att ha fokus på att snappa upp lite flera vegetariska recept och lägga dem bakom örat. Torde gå utan större ansträngning, och dessutom passa bra in i min personliga målsättning att sträva till att försöka få tillbaka min hälsa i sommar! (Där verkar det vara större utmaning än väntat, och utan att kommentera mera kan jag bara säga att skam är den som ger sig!)

Jag har prövat på några nya recept på sistone, alla vegetariska, alla råkar dessutom vara soppor. 

Dagens soppa var en riktig höjdare! Linssoppa! Fantastiskt vilken god smak! Klart det med färska örter ur eget trädgårdsland, eller hur? En så god soppa ska jag inte beröva er; pröva själva på följande sätt - ni kommer inte att ångra er(!):

Linssoppa

2-3 msk olja
1-2 lökar
1-2 vitlöksklyftor
¼-½ purjolök
1 morot
½ l vatten
1 dl röda linser
1 grönsaksbuljongtärning
2 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
En nypa cayennepeppar
1 tsk basilika / timjan

Skala och finfördela lök och vitlök. Skiva purjolöken. Skala och tärna morötterna.
Hetta upp olja i en kastrull och fräs vegetabilierna tills löken är genomskinlig. Tillsätt vatten, lägg i linser och grönsaksfond tillsammans med tomatpuré och kryddor. Låt koka sakta under lock ca 30 minuter. Avsmaka.


Soppa kan äta i trädgårdslandet, som ni såg överst, eller så kan man göra det mera festligt, som ni ser här. Efter att vi åt sparris på morsdagslunchen (se inlägget här) blev vi väldigt förtjusta i denna råvara, och funderade vad annat vi kan göra med den. Svaret blev, som ni förstår, soppa. Vi använde oss av Per Mobergs recept på sparrissoppa, och blev mycket mätta och belåtna. Se receptet här om ni också vill pröva. 



Sist men inte minst, i kronologisk ordning t.o.m. först, potatis-purjo-soppa. Inspirerat av vår Sverige-resa i maj, av guddottern som önskade sig denna rätt till födelsedagen närmare bestämt, kokade jag ihop min egen purjosoppa när jag kom hem. Gott, snabbt, enkelt. Perfekt. Och min trio av vegetariska soppor denna gång är komplett.

Purjosoppa

3-4 stora poatis (ca 500 g)
1 medelstor purjo (ca 250 g)
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1-2 tsk soja
Salt, pepparmix, timjan

Skala och skär potatisen i mindre bitar. Tvätta purjon och skär den i mindre bitar. Fräs löken mjuk i lite fett. Tillsätt vatten och potatis och koka potatisen mjuk. Mixa soppan, smaksätt sedan med soja och kryddor. Smaka av, servera ev med creme fraiche.  

Inga kommentarer: