onsdag 24 juni 2015

Syrener!

Förra sommaren fick vi äntligen växter planterat på vår gård! Naturligtvis planterade vi också syren, en klassisk växt som bara ska finnas på min gård! Men vår buske är hittills mindre än en bukett, ni ser den nästan i sin helhet ovan. Så, får förlita mig på släkt och vänner för att få mera syrener i vårt hem. (Det såg ni att vi hade till midsommar i det här inlägget.) 

Jag nöjde mig dock naturligtvis ej med att bara dekorera med syren. 
Syren är ju ätlig, ifjol dekorerade  jag muffins med syren (och penséer som jag nu också har på egen gård), se här

Jag har nu lagat Syrénsaft, se t.ex. detta recept. (Jag hade i mera citronsyra, tänker minska och följa detta nästa gång),
Samtidigt lagade jag Syrensocker, se instruktioner här, som jag sedan bakade Shortbread på, ni har sett receptet i detta inlägg. Sockret doftar ganska kraftigt av Syren, men hade svårt att hitta smaken i kexen... Jag hade kanske lite väl bråttom med att sila blommorna från sockret denna gång. Bara att pröva på nytt. 

Eftersom jag nämnde mina penseer så ska ni få se de också. :)
Ätliga som de är, är de färdigt i kastruller. :p 

Inga kommentarer: