fredag 10 juli 2015

Rabarberpaj o lite till

Rabarberpaj är ett måste på sommaren! Jag har redan smakat på många pajer i sommar; mammas, svärmors, svärmormors osv... Alltid lika gott!

Detta är min rabarber-smulpaj - familjerecept förstås. Första gången tidigare i somras glömde jag sockret (.......), det var okej ändå, men detta är helt klart bättre. Nu var det perfekt! Med en skvätt vaniljsås till...

Så här gör jag min rabarberpaj:

Rabarbersmulpaj

750 g rabarber 
1 dl socker 
2 msk potatismjöl 

Smuldeg: 
3½ dl vetemjöl 
3 msk socker 

175 g margarin 225o, ca 20 min

Skala och skär rabarbern i bitar. Lägg bitarna i bottnen på en ugnssäker form, ca 28 cm i diameter. Strö över socker och potatismjöl. Hacka snabbt samman alla ingredienserna till smuldegen och strö den över rabarberbitarna i formen. Grädda kakan. Servera kakan lätt ljummen med till exempel vaniljsås.

Detta är den Högströmska rabarberpajen. Då jag frågade efter receptet av svärmor, medkom en "demonstrationsversion" som överraskning, i övrigt klar endast i behov av gräddning (på bilden har den naturligtvis gräddats), :D 

Den gör du så här:

Rabarberpaj

200 g margarin
1 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 ägg
1 dl socker
2 gräddfil
rabarberbitar

Vispa margarin och socker pösigt, tillsätt ägg följt av mjöl och bakpulver. Rör ihop fyllningen som fylls i pajskalet, lägg till sist i rabarberbitarna. Grädda i 225 grader 10-15 minuter, sedan i 175 grader ca 30 minuter till. 

Bonus! Jag har länge varit sugen på mockarutor / chokorutor / kärleksmums (kärt barn har många namn), och när jag nu visste att jag skulle få besök två dagar i rad passade jag på - förutom rabarberpajen då så klart! Äntligen! Som det är gott! 

De flesta har kakao också i bottnen vet jag, men så gör vi inte hos oss. Och mammas chokorutor var mäkta populära hos alla vi barn och våra kompisar när vi var små, och när man får chokorutor blir man liksom liten igen och det är fortfarande lika gott. Så här ska chokorutor vara enligt mig! Och ingen kokos på heller, usch - absolut inte! Färgglatt strössel eller inget alls! Och mammas rabarbersaft till. :) Då är allt som det ska. 

Mammas chokorutor

2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g smält margarin

Dekor:
1 msk kakao
250 g florsocker
4 msk smält margarin
4 msk kallt kaffe

200o, ca 20 min

Blanda samman de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ägg och socker samman. Häll mjölblandningen och mjölken i vispet, häll till sist ner margarinet. Häll smeten på en bakplåtsbeklädd plåt, och grädda. Blanda samman chokladsmeten till dekoren, och dekorera medan de är relativt varma. Skär i rutor.

Inga kommentarer: