måndag 7 september 2015

á la Aspen

Det blir inte alltid av att blogga om vad jag stökat i köket, trots att jag prövar på både det ena och de andra - gamla och nya favoriter.
Men bättre sent än aldrig; här ska ni få ett smakprov!

Här är dessutom mitt loppisfynd från Nagu fångat på bild, som jag kort nämnde i ett tidigare inlägg.
Först ut: Kvargcitronbakelser!
Jag hade "baktur" på jobbet förra veckan (det är så man överlever de 3½ timme långa torsdagsmötena ;) ), och resterna tog jag till jobb nr 2 (jag är lyckligt lottad med två jobb, som iofs bildar en helhet - trevliga kollegor och elever på båda ställena). Det gick hem på både ställena, och recept har efterfrågats. Därför har ni alla tur, här kommer det:

Kvargcitronbakelser

6 dl mjöl
2 dl socker
1½ tsk bakpulver
1½ tsk soda
1½ tsk vaniljsocker
200 g margarin

Fyllning:
1 brk kvarg
1¼ dl socker
1 ägg
1½ tsk socker
saft av 1 citron

225o, ca 20-25 minuter

Blanda ihop bottnen till en grynig massa, och bred ut hälften i en ca 30 x 25 cm stor form. Blanda ihop fyllningen och bred den utanpå; därefter resten av bottenmassan. Grädda kakan, och skär i rutor när den svalnat.



 Bland våra egenhändigt odlade potatis fanns några få plantor Blue Congo, dvs blå potatis. De växte inte lika bra som resten (annars har vi fått en stor skörd potatis!), men har har jag använt några blue congo tillsammans med några timo för att göra Shepard's Pie. Visst ser man att mosen är något blåare... :)

Jag lärde mig laga Shepard's Pie när jag var au-pair i England, men på den här länken har ni ett liknande recept. Det är i princip ett annat sätt att bjuda köttfärssås och potatis; bara att man sätter såsen (tjockare variant än vanligt kanske?) i bottnet på en ugnsform med mosen över - kanske lite riven ost därtill. 


En dag hade vi kycklingfiléer över från föregående dag. Dem lagade vi kycklingburgare av! Egenhändigt tillredda kycklingfiléer, självklart hemgjort bröd - franskisarna fuskade vi med denna gång. Ibland så... Jag gillar att sätta frön på hamburgarbröd, det ser "riktigare" ut så, men sesamfröna brukar mest bara lossna och smula ner tycker jag. Den här gången satte jag mannagryn på istället, som hölls på bättre. Ett litet tips. :)


En lätt sommarlunch; Maxsallad med couscous. Namnet har sitt ursprung i att jag inspirerades av en sallad jag åt på Max i Sverige, när jag "hittade på" denna. Om ni inte vill "hitta på" utan följa mitt recept, gör ni så här:

Maxsallad

300 g kycklingstrimlor
2 dl cous cous
salt, peppar, chili- och paprikapulver
2 krukor (ca 150 g) ruccolasallad
1 liten rödlök
1 ask körsbärstomater
riven ost
krutonger
dressing / gräddfilssås enligt smak

Stek kycklingen och koka cous cous enligt beskrivningen på förpackningen. Krydda cous cousen i slutskedet av tillagningen. Hacka rödlöken och riv salladen. Skär eventuellt tomaterna i mindre bitar. Blanda ruccola, tomat och lök i en skål, och lägg de övriga ingredienserna i skålar skilt för sig. Servera allt tillsammans.


En annan (för mig) somrig sallad är coleslaw. Ni kan t.ex. följa den här länken för instruktioner.


Det här var en av sommarens smak-höjdpunkter, nämligen Calzone! Jag gick i "Lindas bakskola" (haha) och följde detta recept, med undantag för själva degen. Jag gjorde helt enkelt min vanliga pizzadeg, men ersatte en del av vetemjölet med durum, för det gör pizzan krispig har Leila lärt mig. Så en liten blandning av råd iofs, men resultatet blev så också lyckat.



Muurikkan använder vi förstås oftare på sommaren. Här har vi ("vi", det brukar iofs inte vara jag som sköter grillen.... Läs alltid "vi" skeptiskt speciellt när grill och muurikka är involverat!) helt receptlöst stekt potatis och kycklingfiléer, som sedan serveras med kryddsmör. Ibland är ju livet så enkelt. 

Inga kommentarer: