söndag 6 september 2015

Höstlunch

Den årliga traditionella höst-, mors- och gräsänkslunchen är avklarad.
Dvs, på hösten när det är säsong, när maken är på arbetsresa (är han ju titt som tätt speciellt nu på hösten) så samlas "mödrarna" (mamma och svärmor hälsar på) för kåldolmar! 
Hur många gånger ska det ske innan det är tradition? Nevermind. Det är tradition!

Vi hann så klart med annat än att äta! Handarbete hör ju till var mamma och jag är involverade. Här kikar vi på mitt senaste projekt (nästan färdigt, liiite till) som ni säkerligen snart kommer att få se, iklädda våra nya byxor!

Ni såg inlägget med mammas födelsedagspresent, dvs mina första egenhändigt sydda byxor någonsin? Nu är även mina egna byxor klara! Inte nog med att de är bekväma och de fakto skräddarsydda för att passa oss, totalt betalde jag två euro för tyget jag använde till byxorna. Två euro! (Jag köpte gummiband till midjan också, men det var nog inte mycket det heller, även om jag inte minns den exakta summan...) Hur nöjd som helst. (Också med resultatet, inte bara med det priset även om det är ett extra plus.)

Även mamma visade upp sina senaste projekt. Toppen i föregående foto (med byxorna) liksom denna har nyss blivit klara och vi passade på att fotografera lite. 

Till kåldolmarna som mamma förberett hemma, blev det närodlade potatis. 
Verkligt närodlade, som ni ser.


Just under lunchen tänkte vi bara på att äta och njuta, men bordet fotograferades så väl före som efter i alla fall. 

Desserten glömde jag inte att fotografera. Det blev lingonmuffins med kinuskiglasyr. Helt fenomenalt gott! Här ska ni få receptet:

Lingonmuffins 

2 ägg
1½ dl socker
100 g margarin
2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
½ dl rågmjöl
1½ tsk bakpulver
2 dl lingonsylt

Glasyr:
1½ dl kinuskisås
ca 3 dl florsocker

200o, ca 20 minuter

Vispa ägg och socker till skum. Häll i det smälta margarinet. Tillsätt turvis mjölk och mjöl som blandats med bakpulver. Tillsätt slutligen lingonsylten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda. Blanda kinuskisås med florsocker. Häll glasyren på de svalnade muffinsen och dekorera. 

Inga kommentarer: