söndag 13 september 2015

Mumin

Mamma och jag fick redan för länge sedan en önskan av en blivande 4-åring, att hon så gärna ville ha en choklad-muminkaka till sin födelsedag. Det finns ingen anledning att en sådan önskan inte skulle gå i uppfyllelse tyckte vi! Vi hade både program på skilda håll den här helgen (bröllop för min del - va kul!) när kalaset skulle vara, men med lite samarbete går det så bra ändå. 

Jag hade fått goda råd från "kakambulansen" (dvs min kompis; kak-experten), och sedan kavlade vi ut sockermassa och skar ut mumin med hjälp av en utskriven muminbild. 

Med hjälp av choklad och en tandpetare fick vi mumins detaljer tydliga. 

Detaljerna gjorde susen, och mumin var klar! ...sedan fick han torka några dagar...

Sedan förberedde jag en chokladganache, här har ni receptet till det...

....medan mamma gjorde tårtbotten (och resten) på sitt håll, inklusive att breda på ganachen och lyfta på mumin.

Tadaa! Kakan var klar, och de två amatörerna var i alla fall mycket nöjda med resultatet! 
Nu hoppas vi att fyra-åringen haft ett lyckat kalas med många glada skratt - och att mumin inte gjorde någon besviken. :)

Inga kommentarer: