söndag 8 november 2015

3 euro, 5 dagar

"Ny frisyr" har jag också; jag gjorde en egen variant enligt dessa instruktioner. Busenkelt!
Jag har gjort det igen!
Jag kunde inte stå emot frestelsen att köpa garn från Latvala, de de sålde Novita Rose för 1 euro nystanet! På sistone har orange tilltalat mig särskilt mycket, så jag bad mamma köpa orange nystan åt mig. Det var lite grannare än vad jag dömde av reklamen, men nu när jag ser resultatet är jag jätte nöjd just med hur pigg och färgstark min bolero blev! Passar bra som kontrast till detta gråa trista höstväder tycker jag!

Jag sökte mönster på novita, och hittade många fina mönster för garnet i fråga. Jag fastnade för det här bolero mönstret som endast krävde 3 nystan (de facto med facit i hand bara 2,6 nystan) - och det tog mig 5 dagar att sticka denna enkla bolero. Det behöver inte vara komplicerade mönster för att resultatet ska bli bra! 

Nu vet ni hur jag såg ut på farsdagsmiddagen! ...och som ni ser har jag bakat bakelser...

Min vana trogen brukar jag baka åt fäderna. 
Denna gång blev det vitchoklad-bakelser:

Bakelser med vitchoklad

(ca 8 st)

Botten:
2 ägg
1 dl socker
½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
½ tsk bakpulver

Fyllning:
100 g vitchoklad
1 dl vispgrädde
1 gelatinblad
2-3 msk mjölk

mjölk
kakao, florsocker
choklad till dekoration
hallonsylt

180o, ca 10 minuter

Blanda samman kaksmeten för bottnen och bred ut på en ugnsplåt och grädda i ugnen. Smält chokladen i ångbad. Lägg gelatinbladet i kallt vatten minst en kvart och blanda den sedan i uppvärmd mjölk och sedan med chokladen. Blanda försiktigt med grädden.
Pensla bottnen lätt med mjölk och dela det i två halvor. Bred chokladblandningen på den ena halvan och placera sedan det andra utanpå. Låt kakbottnen svalna helt, gärna i frysen för att göra den mer lätthanterlig.
Ta ut bakelser med hjälp av pepparkaksformar eller skär i rutor. Sätt dessutom ihop ”rutorna” eller figurerna två och två med sylt emellan för att göra höga fina bakelser. Blanda kakao med florsocker och strö jämt över bakelserna; eller rulla bakelserna däri. Dekorera.

Inga kommentarer: