söndag 6 december 2015

Grattis Finland!

Efter en sen kväll (och där med en kort natt - att sova till 7 är sent för mig, längre sover jag inte) då vi firat en (blivande) 30-åring, vaknade jag upp till Finlands självständighetsdag! Idag är vi mycket medvetna om de utmaningar framtiden för med sig för att vi ska kunna leva på den här jorden tillsammans också i fortsättningen, men vi i Finland kan ju skatta oss lyckliga över hur bra vi har det här - trots att vi också klagar förstås. Jo, jag också. Det är bra att en dag fokusera över det positiva med vårt land, för det finns så mycket sånt också.

Egon klädde sig därmed i sin Finlandsdräkt och vi tände blåvita ljus! En bra inledning till självständighetsdagen!

Till mat blev det rester idag, inte särskilt festligt kan man tycka - men - det var iaf korvsås, och i min värld känns i alla fall korv lite finskt. Ingen bild på det dock, inte mycket att se.

Desserten däremot! Jag hade inte planerat göra något speciellt idag, men jag vaknade upp så baksugen idag. Och jag hade ju tid, eftersom jag visste att jag kunde vara trött idag så planerade jag mina lektioner redan igår. Blåvitt ska det ju vara idag, så det blev vit-chokladmousse med blå glitterkulor (blåbär hade fungerat lika bra, men det hade jag inte hemma, var som sagt improviserad bakning idag). För att göra denna trots allt enkla dessert lite extra festlig, gjorde jag chokladskålar genom att pensla silikon-muffinsformar med smält choklad (2 ggr, lät stelna emellan!) och spritsade sedan moussen däri. 

Nu sitter jag och dricker Finlandia-té (som jag inte är jätte förtjust i, men låt gå idag för namnets skull) i min blå-vita finska pentik-mugg och tuggar på kex i min blåvit-randiga finska arabia-skål. Jag prövade på ett nytt recept, hittat i den finska tidningen kotiliesi leivonta. Jag berättade ju när jag köpte tidningen att där fanns flera bra recept. Tycker jag firar Finland fint idag...  ;) Kexen är goda, definitivt ett recept värt att spara. Vill ni pröva själva, gör så här (jag halverade satsen):

Ingefärskex


75 g smör
1 dl socker
½ citron, rivet skal + saft
3/4 dl sirao
½ dl vispad grädde
3 3/4 dl vetemjl
1½ tsk ingefära
1½ tsk soda

125 grader, ca 30 minuter på mellersta falsen

Smält fettet och låt det svalna. Blanda socker, citronsaft och citronzest med sirapen. Vispa grädden. Blanda mjöl, ingefära och soda. Blanda alla ingredienser tillsammans. Rulla små bollar som plaeras glest på en plåt då de kommer att breda ut sig. Grädda och låt svalna. 

Inga kommentarer: