söndag 27 december 2015

Julens läckerheter

Julen är en högtid med mycket fokus på mat.
Jag tänkte att jag inte skulle göra så mycket i år, eftersom vi inte "firat" (eller iaf ätit) så mycket hemma, utan istället varit på en hel del visiter, men visst har jag ändå gjort en hel del själv också...

Julgröten åts i Karis i år. På julafton hos mamma och på juldagen hos pappa. Lika fint och trevligt bägge gånger, men fotot råkar vara av dukningen hos mamma.

Julmiddagen åts hos svärföräldrarna. Det fanns att välja på som ni ser.

Mina bidrag var 
1) Batatlåda. Inlägget med mitt eget recept på batatlåda är ett av de populäraste på min blogg, ni hittar det här. 

2) Maltlimpa. Den har jag också bloggat om förut, och direktlänk till recepthäftet jag tagit receptet jag följer hittar ni här

3) Bondost, gjord som farmor lärt mig och som jag bloggat om här.


4) Kalkon. Vi gjorde enligt det här receptet. Tyvärr var vi väl inte så förtjusta, så jag kan på det viset ej rekommendera, men kul att pröva på nåt nytt förstås ändå... Så är det ibland.

5) Pannacotta med glögg. Jag inspirerades av det här receptet, men gjorde endast gélen exakt enligt det - pannacottan i sig gjorde jag som jag brukar...

Det blev julgodis i år igen, men inte så många sorter som det blivit ibland. De tre utvalda var: pepperkakstryffel, vitchokladfudge (som jag bloggat om här, receptet hittar ni direkt till här) och chokladkola. 

Risken finns att det blir mera godis ännu, för såg ett så intressant recept i TV här om dagen...

Sist men inte minst, sen tror jag att jag visat allt julbak för detta år, en julig kaka. Banoffe-kaka hette receptet, men det skulle jag inte vilja kalla detta. (Jag har bloggat om banoffe i två varianter i detta inlägg förut.) Men gott var det oberoende. Receptet kommer ur Kotiliesi Leivonta 1 11.11.2015. Glaserad banankaka kunde jag kalla det, och här följer receptet:

Glaserad banankaka

150 g smör
5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl farinsocker
2 tsk soda
1½ tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära
1 tsk pomerans
½ tsk salt
2 mogna bananer
2½ dl bananyoghurt

Glasyr:
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
2 msk smör

Smör och skorpmjöl till formen
½ dl pekannötter till dekor

175o, ca 50 minuter

Smält smöret. Blanda samman de mjuka ingredienserna. Blanda bananer och yoghurt i en skål och mixa med en stavmixer. Tillsätt smör följt av torra ingredienser. Rör jämt. Smöra och bröa kakformen och häll smeten däri. Grädda kakan och låt svalna något.
Mät upp ingredienserna till glasyren förutom smöret, och koka upp. Sänk värmen och låt puttra på medeltemperatur 15-20 minuter eller tills du kan göra kulprovet. Låt svalna något och häll sedan över kakan. Dekorera med nötter.

Inga kommentarer: