onsdag 27 januari 2016

Dagens mattips!

Igår åt jag så gott att jag tänkte det vore oförskämt att inte dela med mig av idéerna åtminstone!

Jag började morgonen med gott färskt bröd, nämligen Leilas formfranska enligt detta recept. (Själv har jag tagit receptet ur hennes kokbok A piece of cake, som jag ofta låtit mig inspireras av (rekommenderar!), men de flesta recepten finns också på nätet. Det här är överhuvudtaget ett av mina favoritrecept på bröd, utöver morotssemlorna som är ett måste här i huset. 

Den här gången varierade jag brödet lite och bytte ut 3 dl vetemjöl mot jästbrödsmjöl, och smaksatte också med torkad oregano och saskatoon-pulver. Man behöver ju inte följa recepten blint...

Stiger jag upp och gör degen när maken far på jobb (halv 6 - 6-tiden) så får jag färskt bröd i rimlig morgonmålstid. :) Som ni ser hade jag sen lugn och ro att äta med en Kalle Anka (jag har lånat från svärfars Kalle Anka-bibliotek, som är nästan lika stort som min fars.... Gamla Kalle Anka-tidningar, mycket bättre än de nya...). Ni ser också att iaf denna tévärmare passar bra på min nya tekanna, som jag berättade om i föregående inlägg

Även lunchtipset kommer från Leila, nämligen ur hennes bok The fresh foodie. Jag är inte lika förtjust i den här kokboken som i den tidigare nämnda, men dagens recept var i alla fall toppen på alla sätt, så visst finns där också pärlor. Även detta recept hittade jag på nätet på en annan blogg, men också här gjorde jag min alldeles egna variant på Squash-pastan. Jag gjorde så här:

Vitlöksrostad squash-pasta

(2 portioner)

Ca 150-200 g pasta, t.ex. tagliatelle
1 squash
2 vitlöksklyftor
Olja
Salt & peppar
Ca 2 msk chilisås
riven ost

Koka pastan enligt beskrivningen på förpackningen. Hyvla squashen med mandolin eller osthyvel. Rosta squashen i lite olja i en stekpanna, pressa över vitlök, salta och peppra. Blanda squashen med pastan och blanda med lite chilisås (enligt smak). Strö riven ost över.

Leila beskriver pastan så här i sin kokbok:
Mina barn fullkomligt älskar denna lättlagade och fräscha vegetariska pastarätt. Trots sin enkelhet är den faktiskt tillräckligt rolig att bjuda även sina gäster på. Att man gör den på mindre än tioo minuter skadar ju inte heller.

Vad barn beträffar kan jag inte kommentera (men låter troligt så god som den var), men att den var snabb att laga och fullkomligt delikat och därför självklart gästvanlig, det håller jag absolut med om.

Desserttipset är lite fusk; detta åt vi inte igår utan på helgen. Blåbärspannacotta! Men den var så god så jag tänkte jag tipsar i alla fall. Egentligen gjorde jag bara pannacotta för att testa mina gelatinblad efter min tidigare fadäs i köket, och "tyvärr" kan jag inte skylla på dem. Men istället fick jag njuta av pannacotta. Jag gjorde enligt samma recept jag gjord tidigare (blogginlägg här --- receptlänk här), men jag bytte ut toppingen mot 100 g blåbär som jag kokat med 2 msk syltsocker - bara för att jag råkade ha färdig-tinade sådana i kylskåpet. Lite variation även här. 

Nu är jag hungrig och ska gå och äta av brödet som blev över från igår! Idag behöver jag inte vänta!

Inga kommentarer: