måndag 4 januari 2016

Den 4:e januari 2016

Mera julhemlighets-inlägg är på kommande, men här emellan tänkte jag berätta om min julklapp till mig själv: Köksalmanack 2016! Jag köpte två böcker iofs av jultidningsförsäljarna som knackade dörr här (oj så det var rusning!), den och Sticka nordiskt, som jag också är riktigt nöjd med. 

Jag fick köksalmanack till julklapp för några år sedan, och tyckte det var kul att ha idéer för vad man ska äta varje dag, även om det ganska sällan blir som förslaget i alla fall. 

Idag, den 4:e januari, t.ex. Förslaget var Kinesisk kycklinggryta, chop suey. Jag lagade kycklingsoppa med nudlar. De flesta ingredienser var samma i de båda rätterna iaf, mest kryddningen som var annorlunda. 

Perfekt efter en trevlig shopping-förmiddag i Lojo. :) Min shopping-partner (mamma så klart) gjorde mig också sällskap vid lunch, och vi tänkte att det är sällan vi äter såå nyttigt. Det blev för övrigt tyg inhandlat igen, så blogginläggen kommer att komma också i år, var inte oroliga! 

Efterrätten var väldigt lik förslaget i almanackan tycker jag. Det stod "mandarinsallad med granatäppelkärnor och pumpafrön", men granatäpplet blev utbytt mot passionsfrukt och banan (och lite citronsaft) istället, och så lyxade vi till det med lite bulgarisk yoghurt. Gott, fräscht, nyttigt och hur bra som helst!

Bra dag så långt. Inget onödigt inhandlat, hittade allt jag skulle ha, ätit gott. Har en tidningshög att bläddra i medan jag antagligen också ska se på ishockey. Egon är lika redo som ni ser i det här inlägget. (Hittade också det här och det här ishockey-inlägget på min blogg då jag sökte det föregående...)

Inga kommentarer: