söndag 10 januari 2016

Finskt, svenskt, italienskt & franskt

Som jag berättade såg vi äntligen färdigt filmen Julie & Julia (2009) i veckan (även om jag sett den i sin helhet också tidigare, förstås - både hemma och på bio om jag inte missminner mig), och  det är klart att det leder till en massa inspiration i köket! Jag fick ju Det goda franska köket av Julia Child (2015) till födelsedagen dessutom, så jag har ju vad jag behöver, om man säger så. 


Valet föll på Boeuf Burguignon, som Julia också gör i filmen. (Ja, eller hon gör ju alla recept, men alla visas ju inte...) Boken utkom ju för första gången på 1960-talet, och receptet är skrivet i gammalmodig stil, väldigt utförligt om vi säger så... Med lite franska ord här och där dessutom, så kändes väldigt tjusigt att göra på alla vis - och lite svettigt, det tog ju en stund. Resultatet blev i alla fall riktigt gott! Jag har skrivit om receptet här nedan på "mitt" sätt, om ni också vill pröva.

Beouf Burguignon

200 g rökt grissida
1 kg magert grytkött
1 msk olivolja
1 skivad morot
1 skivad lök
Salt, peppar
Ca 20 g mjöl

5 dl fylligt rödvin
3-4 dl mörk oxbuljong
1 msk tomatpuré
2 krossade vitlöksklyftor
½ tsk timjan
1 lagerblad

Ca 12 smålökar
1 msk olja
1 dl vin
Salt, peppar
Lagerblad, persilja, timjan

250 g champinjoner
Smör

persilja

225o 4+4 minuter    +   175o, 3-4 h

Skär bort svålen på grissidan och skär baconbiten till lardons (strimlor ca ½ cm tjocka 4 cm långa). Sjud i ca 10 minuter, sila upp och torka. Stek sedan baconstrimlorna i oljan så att de blir lätt brynta, lägg i en eldfast gryta.
Torka köttet noga på hushållspapper, och bryn sedan i baconfettet tills de är vackert brynta på alla sidor. Lägg i grytan. Bryn de skivade grönsakerna i samma fett och lägg med i grytan. Krydda grytan och pudra över mjöl, skaka om så att allt är täckt av ett tunt lager mjöl. Sätt in grytan utan lock i ugnen och låt stå ca 4 minuter så att mjölet bryns, skaka om grytan och låt stå ca 4 minuter till.
Ta ut grytan och sänk värmen till 175o. Rör i vinet och så mycket buljong att köttet nätt och jämt täcks. Lägg i tomatpuré, vitlök och örter. Sjud upp alltsammans på spisen, lägg locket på grytan och lägg in den i ugnen på lägsta falsen. Låt stå 3-4 timmar tills köttet är mört.
Bräsera löken (Oignons glacés á Brun):Skala löken och stek i måttlig värme ca 10 minuter så jämt som möjligt. Häll på vätska, salta och peppra samt lägg till en örtbukett. Lägg på lock och låt sjuda 40-50 minuter tills lökarna är genommjuka. Ta bort örtbuketten. Stek även champinjonerna i lite smör (i en skild panna).
När köttet är mört häller man innehållet i grytan genom en sil över en kastrull eller skål. Lägg tillbaka köttbitarna i grytan (eller i kastrullen), och tillsätt de bräserade lökarna och champinjonerna. Såsen bör vara så tjock att den täcker en sked tunt. Om såsen är för tunn, koka ihop den, om den är för tjock, späd ut med några skedar buljong. Dekorera med persilja.
Rätten kan förberedas dagen innan och bara sjudas upp innan serveringen. 

En så fin huvudrätt kräver naturligtvis en god dessert. Gärna en enkel sådan, om man inte förberett i god tid. Så jag gjorde en pannacotta. Det var så gott med pannacotta i julas, så jag lagade gärna igen. Denna gång utan vitchoklad, jag prövade det här ica-receptet. Därav "svenskt" recept, men panna cotta ska väl betyda kokt grädde (?), så ursprung itaienskt? Min pannacotta var på 2½ dl grädde, ½ dl socker, 1½ gelatinblad och någon "exotisk juice" jag hade hemma (kokade 1 dl juice med ½ dl syltsocker istället för att igen använda gelatinblad). 


Passar samtidigt på att visa bakelsen jag gjorde i veckan (på trettondagen): Alexanderbakelse. Denna bakelse torde vara finsk; jag har läst på flera sidor samma två meningar: "Denna bakelse skapades i början av 1800-talet när Alexander I skulle komma till Helsingfors på besök. Konditor Menn var den första som tillagade den.", men något mera än det har jag inte hittat.... Får tro på det. :)

Det var valda delar av den här veckans internationella meny. :)
Jag tar ju inte bara inspiration från köksalmanacken jag berättade om i början av veckan. 

Inga kommentarer: