fredag 8 januari 2016

Fredagsmys!

Här sitter jag framför brasan, i mina nya varma sockor, och bryr mig inte ett dugg om hur kallt det är där ute. "Pizza-perjantai" (=pizza-fredag) har vi firat för en liten stund sen (enkel variant på överblivna tortillaskal, ger dock helt klart fredagskänsla), och när jag bloggat klart ska jag återgå till min stickning, eller kanske bläddra i Kotiliesi käsityö som kom med posten idag. 

Mina nya sockor blev klara imorse; mönstret hittar ni tillgängligt på nätet i teetee 3/2015, och varför inte bläddra igenom alla teetee-tidningar som finns på nätet om ni har tid (finns på så väl finska som svenska!). Sockorna finns i båda dam- och barnstorlek, och min guddotter fick faktiskt likadana till julklapp av farmor sin. :)

Jag har inte använt teetee-mönster särskilt flitigt tidigare, men varför inte. Vackert mönster och kul med "inhemskt". Jag stickade helt enligt mönster inklusive att jag använde mig av  teetee-garnet pallas enligt beskrivning. Men lite förvånad var jag ju att det i mönstret stod att till vuxen storlek behövs 350 gram garn, och jag använde endast 200 gram! Sockorna passar mig som ni ser, så torde inte stickat för spänt eller något. Nåja, ingen fara, hellre så än att garnet tog slut halvvägs - och jag har köpt garnet hos Pirjon Lanka och får säkert byta det resterande garnet mot annat garn jag behöver till nya projekt, som jag brukar. :) Bra med trevliga garnbutiker. (Restgarn har jag ju minsann så det räcker ändå...)

Har ni någon erfarenhet av teetee-mönster?

Nu ska jag fortsätta med min mysiga fredag. :)
Gör ni det samma!

Inga kommentarer: