torsdag 21 januari 2016

Junior

Som så många gånger förr, avslutade jag ett projekt (som ni får vänta lite på att se...), och kvar hade jag lite restgarn (Sandnes Garn mini duett). Vad skulle jag göra? Jag kan förstås stoppa det i skåpet med resten av min enorma samling restgarn, men....

Ja, om ni ser på bilden nedan, vad tror ni jag gjorde?

Pusslet... (Ett lätt sådant!)

Kanske ni redan ser, att det blev en liten nalle
Samma mönster som Egon (Drops design Teddy), men denna gång i den garntjocklek som mönstret är avsedd för, så det blev ett litet och pilligt projekt.... Ändå är han något större än de 10 cm som nämns i mönstret. Men därmed också ett mycket lämpligt restgarnsprojekt - ett snabbt sådant dessutom. Och en liten nalle är ju aldrig fel. :)

Svansen är ett utmärkt litet "sitt-stöd".
Här har vi han. Lilla Elvis!
Det gick åt lite mindre än ett halv nystan. Därmed har jag ännu ca ½ nystan kvar. Kanske Elvis får ett syskon? ...eller något annat...
Till skillnad från Egon har Elvis broderade ögon istället för knappar. Säkert hade jag hittat tillräckligt små ögon (eller?), men så här är ögonen dessutom barnsäkra när trådarna är väl fästa, och det kan ju vara bra.

Här har ni dem båda: Egon och Egon Junior, Elvis!
Tänk att båda har virkats enligt samma mönster! Ändå ser man ju helt klart att de har olika personligheter - och storlek..... :)

Jag kan ju också nämna, att jag gjorde om ansiktet tre gånger innan jag var nöjd.
Först satte jag ögonen för högt, andra gången blir det som bilden här ovan, dvs lika som i mönstret med kryss som ögon. Men precis som i tecknade serier, så ser man ju inte ut att må riktigt bra om man har kryss som ögon....
Men efter att ha sett på lite andra nallar som inspiration, gjorde jag som ni ser tidigare i inlägget. Nu är jag nöjd och tycker både Egon och Elvis är så fina så! :)

Inga kommentarer: