tisdag 26 januari 2016

Ett misslyckande, del 2

Jag berättade ju tidigare om min misslyckade smoothiekaka. Resultatet var ju mindre vackert, om vi säger så, även om den var god (och är nu uppäten - så inget har gått till spillo). Men jag berättade inte allt....

Det var trångt i köket då kakan tillverkades, tékannan stod inte riktigt på plats i sin hylla.... och... krasch! Ni ser! Inte mycket till tékanna mera!

Dock hade vi, redan innan kraschen, planerat en Lojo-loppisdag dagen efter, så det betydde "bara" att jag hade något specifikt att söka efter. Resultatet ser ni de facto i bakgrunden på hyllan i köket (som jag nu plockat om så den nya kannan står stadigt på sin hylla!). (Ni ser också ännu en julklapp, min nya marimekko-kökshandduk [lamppupampula].)

Här ser ni min nya tékanna ännu bättre! En arabia-tékanna, från 50-talet om vi tror den här länken. Om jag tolkar stämpel rätt och tror på den här sidan om arabia-stämplar så stämmer det. :) Kul, jag gillar 50-tal. ...och återgår vi till den första länken, så gjorde jag ett fynd då jag betalade en bråkdel av det priset...

Jag valde kannan dels för att jag sökte en kanna med liknande mått som min söndriga kanna - ni vet ju att jag har en hel del té-mössor som jag vill kunna använda. (Jag har en tékanna till - som ni kan se här, jätte fin också den -  men jag har stickat de flesta till den tékannan som gick sönder.) Måtten är inte exakt samma, den är något högre, men omkretsen är så gott som lika (52 cm), så tévärmarna torde passa bra. En annan orsak att jag fastnade för just denna var att den, som ni ser, perfekt passar till min gula arabia teema -serie. Dessutom så är det här en bra vardags-tékanna som jag kan sätta i diskmaskinen, och som var i bra skick nu när jag köpte den (var frestad av en annan kanna, ungefär samma pris men inte samma fina skick). 

Jag behövde naturligtvis något extra gott till téet vid invigningen av den nya tékannan, och och valet föll på klassikern chokladkex! Jag har bakat dem ofta sen ni sett dem första gången i det här blogginlägget, inklusive recepthänvisning.

Inga kommentarer: