tisdag 12 januari 2016

Ost-experiment

För ett tag sedan stötte jag på ett recept på brödost, till vilket det krävdes löpe. Jag hittade inte löpe, så idén liksom receptet föll i glömska.Förra veckan hittade jag, utan att söka, löpe! Naturligtvis köpte jag genast, sökte på nytt upp ett recept på brödost, och testade! ...jag tyckte för övrigt det var intressant, när jag googlade recept, att om jag googlade på svenska "brödost" så hittade jag endast recept i stil med "köp brödost, värm i ugnen och servera med hjortronsylt till kaffet", men om jag sökte på finska "leipäjuusto" så hittade jag några recept hur man de facto gör själva osten. Brödost är tydligen främst finsk (iaf om vi tror denna källa). 

Jag följde det här receptet, och är stort sett nöjd med resultatet. Det vill säga, jag är nöjd med så väl smak som konsistens, men utseende vill jag jobba på.... Tips mottages? Nu hade jag ugnen på 200 grader (grillfunktion) i 20 minuter, kanske det är något som kan justeras.... Vi ska se. :)

Inga kommentarer: