tisdag 5 januari 2016

Stickskydd

Det första sömnadsprojektet 2016 är klart! Och det var ett snabbt projekt.  Jag har nämligen sytt "stickstopp", eller "stickskydd" eller vad man ska kalla det, dvs något som hindrar maskorna att ramla av stickan om man t.ex. vill ta med sig sin stickning i väskan - och det vill man ju? Har jag en rundstickning på gång, kan man oftast stoppa in ändarna i själva stickningen, eller sätta på "gummiklumpar" för ändamålet på ändarna, men har du en strumpstickning så är det 5 stickor och 10 ändar.....

Jag tog modell av ett stickskydd min mamma fått i gåva, och så satte jag igång. Allt du behöver är ett brett gummiband lika långt som strumpstickan, och en gnutta resttyg. 

Här har ni mina instruktioner för att sy stickskydd / stickstopp:

1. Klipp ut 2 st bitar, 8-9 x ca 15 cm av ditt resttyg.

2. Vik ihop bitarna på avan och sy raksöm längs med långsidan, nära kanten.

3. Vänd tygbitarna rätt, vik in "ändarna" (du kan vika in ganska mycket om du haft 15 cm långa tygbitar, återstående längd kan vara 8-10 cm) och sy raksöm över kortsidorna. 

4. Klipp till ditt gummiband. Det ska vara lika långt som strumpstickan, eller kanske ca 1 cm kortare.

5. Vik dina sydda tygbitar på hälften. Gummibandet sys fast någon millimeter innan den mittgränsen. Se till att sy på "insidan" av din tygbit, dvs där du har sömmen. Sy gummibandet runt alla kanter och dessutom ett kors så håller det bra. 

6. Vik över tygbiten över gummibandet, och sy raksöm längs sidorna. Ditt stickskydd är klart.

Snabbsytt öven för en novis och väldigt praktiskt! Nu hålls alla maskor på plats när jag tar med mig min stickning i min stickpåse - den är flitigt använd och där har jag allt jag behöver. Här får ni dessutom tjuvkika på ett pågående projekt innan det är färdigt. Kan tillägga att ju bredare sockor (sockor till en karl t.ex.), desto flera maskor och desto skönare att ha ett sånt har stick-skydd!

Det var som sagt ett snabbt projekt, och eftersom jag sydde tidigt imorse hade jag sedan hela dagen kvar. Bra med tid att fara ut på en liten promenad. En liten en, för det är kallt; -20 grader har vi här idag! Men lite frisk luft är ju alltid bra.... Och har man sällskap är det ju trevligt fast kylan biter en i näsan. 

Här berättar jag mera om tévärmaren ni ser på bilden.
Det kändes så fräscht att ersätta min tomte-tévärmare att jag plockade bort resten av julgrejerna när jag blev ensam hemma efter mitt besök. Sjärnor och ljus lämnade jag - mysbelysning fortfarande välkommet i vintermörkret. 
...och efter promenaden är det gott med lite varmt té. Om ni gissar mitt promenadsällskap rätt, är ni inte förvånade att det sedan också var dags för stickning. Vi såg färdigt filmen vi började se på, i tro det eller inte - början på augusti! Jag bloggade även då, om ni vill titta. Sällskapet var förstås det samma den gången, så där kan ni bekräfta att ni gissade rätt dessutom. :)

Inga kommentarer: