lördag 16 januari 2016

Valda delar

Nu har halva januari gått (lite på t.o.m.), och jag fortsätter kika i min köksalmanack
Jag säger "kika i" och inte "följer" för hittills har jag bara tydligt inspirerats två dagar. Den 4:e januari åt jag en liknande kycklingrätt och fruktsallad som beskrivs i kalendern, och så var det igår. Jag åt inte broccolisoppa och rågbröd med leverpastej och hummus, jag åt kycklingsås med paprika och squash (som inte fastnade på bild, tyvärr...), men efterrätten, Ålandspannkaka, tänkte jag att jag prövar på! Man väljer ju vad man tycker om av recepten, så klart! 

Eftersom huvudingrediensen till Ålandspannkaka är mannagrynsgröt inledde jag morgonen med just - mannagrynsgröt! En sällsynt läckerhet i vårt hem, trots att det är så enkelt. En god start på morgonen både bildligt och bokstavligt! Jag planerade inte i tillräckligt god tid, min kalender till trots, och hade inte tillräcklig mängd mjölk hemma, men jag hade vassle i frysen så jag använde det. Funkade bra.

...ja, jag förstod någonstans att det är en tvist om det ska vara mannagrynsgröt eller risgrynsgröt i Ålandspannkakan, men då förstod jag på samtidigt att den äkta ålänningen väljer mannagrynsgröt (?), Michael Björklund väljer mannagrynsgröt och det var mannagrynsgröt det stod i min kalender. Ska jag säga det en gång till? Mannagrynsgröt!

Här har ni den, täckt av grädde och sylt (för den var inte så vacker annars - men god, om jag ska vara ärlig) - min Ålandspannkaka! Vägledd av receptet i kalendern gjorde jag så här:

Ålandspannkaka

7 dl mannagrynsgröt
3 ägg
½ dl socker
½ tsk kanel
1 tsk kardemumma

225o, ca 30 minuter

Vispa ihop ägg, socker och kryddor. Tillsätt gröten och rör blandningen jämn. Häll i en smord form och grädda i ugnen tills gyllenbrun. Servera med sylt och grädde.

...det stod 2-3 ägg, jag använde två, men tänker att resultatet kunde vara bättre med 3 ägg. Socker och kryddor skulle vara enligt "smak", så här skrev jag också upp hur jag tänker göra nästa gång...

Bra idé om det blir gröt över! Eller, om man som jag vill ha en orsak att äta gröt på morgonen! 

Inga kommentarer: