fredag 15 januari 2016

Värm dig!


Vi har ju verkligen fått en riktig vinter till Finland till slut, med både snö och kyla. (Fotot ovanför taget när det var kallt, men ännu ingen snö...) Det gäller att ta till olika knep för att hålla sig varm. 
Ett bra sådant är benvärmare! Särskilt lämpligt om du har leggings eller kjol, men passar också till byxor! Inte nog med att det värmer förvånansvärt mycket, det är dessutom lätt att ta bort när man kommer in i värmen om man så tycker.

Dessa benvärmare är stickade enligt ett mönster ur Myssystä sukkiin (från mössor till sockor) - en bok med många bra basmönster (jag har t.ex. stickat svägerskans mössa, guddotterns halsduk, och brorsonens halsduk och "tigersvans" enligt mönster ur denna bok - speciellt halsduken mycket användbart mönster, bra att jag blev påmind om det!). Den här gången har jag alltså stickat Säärystimet (=benvärmare), ursprungligen ett mönster tänkt till män, så jag minskade några maskor för att det skulle passa mina ben. Jag stickade i novita nalle, främst restgarn jag hade hemma.

Inga kommentarer: