tisdag 16 februari 2016

Förströelse

Julen är sedan länge bortplockad, inklusive min nya juldyna jag sydde ihop - som ni såg här
Men dynan tyckte jag skulle ta lite väl mycket plats i lådorna med tomtar, ljusstakar och allt annat - enklare att bara täcka in dynan! ...och jag hade ju restgarn (Novita Usva) kvar efter mössorna och ponchon jag tänkte skulle passa.... Här får ni se resultatet: 

Vårt mysiga vardagsrum - med många dynor i soffgruppen. Som gjort för avkoppling! Jag har gjort alla dynor själv - sytt stickat och virkat.
Se mera om alla mina dynor här
Som ni ser, och förstår, passar jag på att ta det lugnt. Det är väl det jag ska göra i denna väntans tid. Bl.a. försöker jag läsa mera än vad jag annars gjort den sista tiden - detta är faktiskt den 3:e boken jag läser i år (=jag har skärpt mig rejält)! I det här fallet låter jag min passion för handarbete ta över också det här området, och läser novellen A Deadly Yarn - ett mordmysterium. (....inte i samma klass som Kate Jacobs Friday Night Knitting Club, som jag var väldigt förtjust i, men ett bra tidsfördriv ändå.) 
När det blir jul igen tar jag bara bort det stickade fodralet genom att knäppa upp knapparna!
Jag använde ett Red Heart mönster (på engelska) som hittas här, anpassade (minskade) dock lite maskmängden för att fodralet skulle passa dynan jag hade i åtanke. Det gick åt 1 1/4 nystan, och ungefär lika mycket har jag faktiskt fortfarande kvar...

Inga kommentarer: