lördag 27 februari 2016

Köks-rekreation

Jag har tillbringat mycket tid i köket nu när jag varit ledig: Äta bör man annars dör man.
Det är ett tag sen jag kockat de här, men bättre sent än aldrig. :)

Här skall ni få ett litet urval av vad jag pysslat med:

Ciabatta! Jag tror jag äntligen har finslipat receptet till perfektion. Med lite idéer härifrån och några tips därifrån, så är jag nu supernöjd. Om det är en original-ciabatta som den ska vara? Ärligt sagt ingen aning. Men supergott är det. Jag gör så här:

Ciabatta

1 påse jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
ca 9 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl
2 msk olja
1 msk sirap

250o, ca 20 minuter på nedersta falsen

Blanda saltet och jästen med cirka hälften av vetemjölet, och rör in i vattnet till en lös deg. Tillägg rågmjölet, oljan, sirapen och det resterande mjölet litet i taget. Degen ska vara så mjuk och lös som möjligt. Häll lite olja i botten av skålen och låt degen jäsa täckt i en skål 1½-2 timmar, Vik in kanterna försiktigt 1-2 ggr under tiden.
Dela degen i två delar på mjölat bakbord och forma försiktigt limpor av dem genom att vika dem och lägga dem med skaven neråt. Täck dem med en kökshandduk och låt dem jäsa på varm plats i ytterligare en halvtimme innan de gräddas. Skär några snitt i limpan och pensla med vatten innan gräddning – sätt eventuellt med isbitar i ugnen.
En lyckad klassisk ciabatta är mjuk på insidan och krispig på utsidan; de smakar bäst samma dag som de är bakade.  De hålls krispigare om de inte täcks med handduk.

Kyckling och ratatouille, inspirerat av en restaurangmiddag en gång. Jag har delat med mig av receptet förut, här, men det tål att upprepas. Denna gång gjorde jag dock inte med rödvinsås, dels kände jag för att göra något simplare, dels tänkte jag väl inte att rödvin passade just nu..... Jag gjorde en apelsinmarinad till kycklingen och gjorde sedan en sås av den genom att tillsätta lite grädde och kryddor. Enkelt ska det vara. Supergott, och kändes ju nyttigt...

Skinkpasta. Enklare en så här blir det inte: Koka pastan (ca 400 g), rör sedan ner 200 g skinka, en burk vitlöks- och ört-fresh, (lite creme fraiche), salt, peppar, mejram och kryddor enligt smak. Tadaa! 

Tomatsåsen vi använde till vår Lady & Lufsen -pasta var egentligen rester från föregående helg (den var fryst emellan), Här äter vi den också med pasta, men med en grisbiff istället. Receptet till denna tomatsås marinara hittar ni här

Sist men inte minst för denna gång; lite inspiration från Per Moberg. Oxjärpar enligt hans recept i Moberg lagar husmanskost (2012), men vi fyllde med ost istället, och serverade med gräddsås istället för svampsås. Gott var det. 

Inga kommentarer: