onsdag 3 februari 2016

Spännande tider

Kanske någon har gissat vad som är på gång? Speciellt efter mitt inlägg om mössorna... 
Eventuellt har någon väldigt uppmärksam märkt att jag på sistone stickat rymliga ponchon och sjalar [1]   [2]  [3]  eller boleron som inte är så figurnära.... Jag har helt enkelt varit tvungen att anpassa mig lite för att min figur fått en lite annan siluett. Nå, för de som sett mig i verkligheten har sanningen varit uppenbar. Jag tänkte det är dags att visa vad jag sytt av tyget jag köpte i Åbo i november:

En kjol! En mamma-kjol som passar min nya figur. Kanske jag inte sökt tillräckligt, kanske man hittar om man är beredd att betala dyrt, men de flesta mammakläder jag sett är mörka och väldigt tråkiga! Mönster till mammakläder har inte heller varit lätt att hitta om jag är ärlig, fast jag till och med sökte på biblioteket var det annars fanns hyllvis med sömnadsböcker (kläder till barn - mycket, till vuxna - det finns, till gravida - noll!). I "moderna" handarbetstidningar fanns heller inget, men i en Suuri käsityö, nr 4 2003 jag köpt på loppis, där hittade jag mönster till denna kjol. Det behövs ju inte mängder av urval, det är en kort tid som kläder av den här modellen behövs, men ett eller två plagg per år skulle det väl kunna finnas i handarbetstidningarna! Efterlysning!

Nåja. Jag hittade mitt mönster, för att jag hade tur. Kjolen går upp på magen så att jag kan ha vanliga toppar och jumprar (som inte är för tajta...), och kjolen har gummiband i ryggen så jag kan anpassa den då magen växer. Jag valde ett tyg med mycket färger, dels för att det var vad jag uttryckligen ville - använda färg nu också - dels för att det då passar till mycket då jag inte har många kjolar som passar mig för tillfället. Och jag är så nöjd så. Med det mesta i tillvaron kan jag tillägga. 

Som ni ser är det inte mycket tid kvar att vänta... Det kan väl i princip ske när som helst, jag är nu i vecka 38, men högst antagligen får jag vänta någon vecka ännu. Jag är med andra ord mest hemma, ledig, men passade på att "klä upp mig" förra onsdagen när jag skulle på stick-kväll, trodde jag, och bad mamma fotografera mig i kjolen. 

Men allt är var inte som det verkade. Jag erkänner mig lurad, då det var min egen babyshower jag var på väg till! Så här får ni lite bilder på "kjolen in action" och lite till. :)

Många vänner (alla syns inte på bilden) hade samlats för att överraska mig!
Tack alla!!
Man behöver inte vara utan skumppa bara för att man är gravid - det finns alkoholfri!
På denna fest fanns det dessutom en massa gott att äta...
På tal om gott att äta.... Kakan var lika god som den ser ut. Men så är den ju bakad av ett proffs också, samma proffs som lagade vår bröllopskaka. :)
Lekar hör ju en babyshower till. Det var frågesport och gissningslekar och allt möjligt. Här kastar jag blöjan för att se vem som är näst på tur - likt man kastar brudbuketten på ett bröllop. 
Och så hör det ju presenter till. Oj vad jag blev bortskämd - eller inte bara jag, bl.a. fick jag mängder av kläder som inte riktigt var i min storlek om jag säger så... Tänkte att den här presenten passar bra på bloggen eftersom det är en handgjord mobil, och jätte fin om jag får tillägga. Och på den här bilden syns dessutom min fina medalj jätte bra. 
Detta är ju en handarbets- och mat- blogg, inte en mammablogg, och jag har tänkt att det ska fortsätta vara så. Men som det står i inledningen till bloggen "allt annat i mitt liv följer nästan med på köpet" (som vi tydligt märker!), så ni kommer nog att bli uppdaterade. Jag har både sytt och stickat och virkat till den lilla jag väntar på, och det kommer ni förstås att se här också, tids nog. Lite extra bilder kan man alltid slänga med, som ni märker. Men om jag måste vänta, så måste ni också. :)

Inga kommentarer: